Abstrakt: |
Celem badania było określenie rezultatów psychokorekcyjnych dwóch programów: Młodzieżowego Programu Psychoedukacji i Studium Specjalnego Socjoterapii. Oba programy były realizowane w ramach Programu Profilaktyki Uzależnień i Promocji Zdrowia przez Polskie Stowarzyszenie Psychologów Praktyków. W ramach Młodzieżowego Programu Psychoedukacji (MPP) młodzież ze szkół średnich brała udział w tygodniowym obozie psychoedukacyjnym, ukierunkowanym na tworzenie prozdrowotnych postaw. Grupę badaną wybrano na podstawie doboru klas uważanych za trudne na podstawie wniosków władz kuratoryjnych i szkolnych. Przebadano łącznie 122 osoby, w tym 75 dziewcząt i 47 chłopców. Na dwa tygodnie przed wyjazdem i zaraz po zakończeniu zajęć badani wypełniali zestaw kwestionariuszowy, składający się z: Inwentarzu Stanu i Cechy Lęku, testu samooceny Rosenberga, Skali Nastawień Interpersonalnych, Skali Aktywności Komunikacyjnej, ankiety otwartej, w której proszono o opinie na temat zajęć. Badanie wykazało, że 82% uczestników MPP zauważyło dodatnią zmianę w sposobie widzenia innych. 69% osób stwierdziło u siebie wzrost samoświadomości. Według 70% osób wzrósł ich kontakt z rówieśnikami, poprawiło się ich porozumienie w klasie. Według 72% badanych z tej grupy zajęcia w ramach MPP były bardzo udane. Pozostali zgłaszali wiele krytycznych uwag. U wielu uczestników zaobserwowano ponadto obniżony poziom lęku po ukończeniu programu. W Studium Specjalnym Socjoterapii wzięło udział 90 osób – nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych. Zajęcia w ramach tego programu polegały na treningach interpersonalnych, a częściowo na warsztatach psychologicznych. Kompletne wyniki tej serii badań (wykorzystano podobne narzędzia jak w przypadku MPP) otrzymano od 52 kobiet i 16 mężczyzn. 86% badanych odczuło po udziale w Studium korzystne zmiany; 8,8% respondentów żadnych zmian nie odczuło, 5% osób stwierdziło u siebie pogorszenie wyników. W grupie kobiet samoocena wzrosła dwa razy bardziej niż w przypadku mężczyzn. Zaobserwowano poza tym pozytywne zmiany w zakresie komunikowania interpersonalnego: otwarcie na kontakt z innymi, motywację do poszukiwania porozumienia, jakość emisji przekazów, umiejętne postępowanie w konfliktowych sytuacjach. Badani odczuli także po rocznym udziale w Studium znaczny spadek poziomu lęku i napięcia. |