BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efekty profilaktyki psychologicznej
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Zbigniew Nęcki
Abstrakt:

Celem badania było określenie rezultatów psychokorekcyjnych dwóch programów: Młodzieżowego Programu Psychoedukacji i Studium Specjalnego Socjoterapii. Oba programy były realizowane w ramach Programu Profilaktyki Uzależnień i Promocji Zdrowia przez Polskie Stowarzyszenie Psychologów Praktyków. W ramach Młodzieżowego Programu Psychoedukacji (MPP) młodzież ze szkół średnich brała udział w tygodniowym obozie psychoedukacyjnym, ukierunkowanym na tworzenie prozdrowotnych postaw. Grupę badaną wybrano na podstawie doboru klas uważanych za trudne na podstawie wniosków władz kuratoryjnych i szkolnych. Przebadano łącznie 122 osoby, w tym 75 dziewcząt i 47 chłopców. Na dwa tygodnie przed wyjazdem i zaraz po zakończeniu zajęć badani wypełniali zestaw kwestionariuszowy, składający się z: Inwentarzu Stanu i Cechy Lęku, testu samooceny Rosenberga, Skali Nastawień Interpersonalnych, Skali Aktywności Komunikacyjnej, ankiety otwartej, w której proszono o opinie na temat zajęć. Badanie wykazało, że 82% uczestników MPP zauważyło dodatnią zmianę w sposobie widzenia innych. 69% osób stwierdziło u siebie wzrost samoświadomości. Według 70% osób wzrósł ich kontakt z rówieśnikami, poprawiło się ich porozumienie w klasie. Według 72% badanych z tej grupy zajęcia w ramach MPP były bardzo udane. Pozostali zgłaszali wiele krytycznych uwag. U wielu uczestników zaobserwowano ponadto obniżony poziom lęku po ukończeniu programu. W Studium Specjalnym Socjoterapii wzięło udział 90 osób – nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych. Zajęcia w ramach tego programu polegały na treningach interpersonalnych, a częściowo na warsztatach psychologicznych. Kompletne wyniki tej serii badań (wykorzystano podobne narzędzia jak w przypadku MPP) otrzymano od 52 kobiet i 16 mężczyzn. 86% badanych odczuło po udziale w Studium korzystne zmiany; 8,8% respondentów żadnych zmian nie odczuło, 5% osób stwierdziło u siebie pogorszenie wyników. W grupie kobiet samoocena wzrosła dwa razy bardziej niż w przypadku mężczyzn. Zaobserwowano poza tym pozytywne zmiany w zakresie komunikowania interpersonalnego: otwarcie na kontakt z innymi, motywację do poszukiwania porozumienia, jakość emisji przekazów, umiejętne postępowanie w konfliktowych sytuacjach. Badani odczuli także po rocznym udziale w Studium znaczny spadek poziomu lęku i napięcia.

Deskryptory TESE: profilaktyka, socjalizacja, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, komunikacja werbalna, samoocena
TESE descriptors: prevention, socialisation, interpersonal relations, social behaviour, verbal communication, self-evaluation
Publikacje:
  • Nęcki, Z. (1994). Efekty profilaktyki psychologicznej. Gestalt, 14, 23-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"