BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poprawność językowa w świadomości młodzieży szkolnej
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Danuta Jastrzębska-Golonka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była poprawność językowa w świadomości uczniów. Badaniem objęto 150 uczniów klas szóstych szkoły podstawowej w dzielnicy Fordon w Bydgoszczy. Pytania badawcze dotyczyły poprawnego pisania i mówienia, trudności gramatycznych, a także szeroko pojętej świadomości językowej. Wskazane przez uczniów powody konieczności stosowania poprawności językowej autorka badania sklasyfikowała w 12 kategoriach jako: ideologiczne, semantyczno-komunikacyjne, aksjologiczne, pragmatyczno-egzystencjalne, szkolne, podmiotowe, estetyczne, społeczne, poznawcze, psychologiczne, intencjonalne, inne. Wyniki badania wskazują na rozległe rozumienie i deklarację stosowania poprawności językowej przez młodzież szkolną.

Deskryptory TESE: język, język ojczysty, nauczanie w języku ojczystym, gramatyka, ortografia, pisanie, umiejętności pisania, umiejętność mówienia
TESE descriptors: language, mother tongue, mother tongue instruction, grammar, spelling, writing, written skills, oral skills
Publikacje:
  • Jastrzębska-Golonka, D. (2008). Poprawność językowa w świadomości młodzieży szkolnej. W: M. Święcicka (red.), Siła słów i ludzi (s. 43-51). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"