BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki w nauce a postrzeganie i praktykowanie dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów
Instytucja:
Data: listopad 2009 – luty 2010
Badacz: Krzysztof Leja, Sabina Stasiak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów oraz studentów o wzajemnym dzieleniu się wiedzą. Do badania zaproszono: 50 uczniów ostatnich klas szkół średnich (liceów ogólnokształcących, profilowanych i techników zawodowych) oraz 100 studentów czwartego i piątego roku różnych kierunków. Narzędziem wykorzystanym w badaniu był kwestionariusz z pytaniami zarówno kwalifikującymi, jak i merytorycznymi, dotyczącymi dzielenia się wiedzą wśród kolegów ze szkoły lub uczelni (motywy, okoliczności, aspiracji naukowych i zawodowych). Wyniki badania sugerują niepełne i nieprecyzyjne rozumienie kwestii dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów, co powinno, zdaniem autorów, stanowić bodziec do kształtowania tej umiejętności na wszystkich szczeblach edukacyjnych. 88% studentów spotkało się z pojęciem dzielenia się wiedzą – większość z nich na uczelni albo w internecie. Z tym samym pojęciem zetknęło się również 76% licealistów, z czego nieco ponad połowa w szkole, 16% w internecie, a pozostali w książkach i prasie. 94% uczniów dzieliło się wiedzą z innymi, a 51% w sytuacji, gdy ktoś ich poprosi o pomoc. 69% studentów dzieliło się wiedzą dlatego, że w przyszłości daje im to szansę na uzyskanie pomocy od osób, z którymi podzielili się wiedzą.

 

 

Deskryptory TESE: postawa, zachowania społeczne, młodzież, uczenie się grupowe, wychowanie moralne, wiedza
TESE descriptors: attitude, social behaviour, youth, group learning, moral education, knowledge
Publikacje:
  • Leja, K. i Stasiak, S. (2010). Wyniki w nauce a postrzeganie i praktykowanie dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów. e-mentor, 3. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/35/id/748
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"