|
|
Tytuł badania: | Wyniki w nauce a postrzeganie i praktykowanie dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów |
Instytucja: | |
Data: | listopad 2009 – luty 2010 |
Badacz: | Krzysztof Leja, Sabina Stasiak |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie uczniów oraz studentów o wzajemnym dzieleniu się wiedzą. Do badania zaproszono: 50 uczniów ostatnich klas szkół średnich (liceów ogólnokształcących, profilowanych i techników zawodowych) oraz 100 studentów czwartego i piątego roku różnych kierunków. Narzędziem wykorzystanym w badaniu był kwestionariusz z pytaniami zarówno kwalifikującymi, jak i merytorycznymi, dotyczącymi dzielenia się wiedzą wśród kolegów ze szkoły lub uczelni (motywy, okoliczności, aspiracji naukowych i zawodowych). Wyniki badania sugerują niepełne i nieprecyzyjne rozumienie kwestii dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów, co powinno, zdaniem autorów, stanowić bodziec do kształtowania tej umiejętności na wszystkich szczeblach edukacyjnych. 88% studentów spotkało się z pojęciem dzielenia się wiedzą – większość z nich na uczelni albo w internecie. Z tym samym pojęciem zetknęło się również 76% licealistów, z czego nieco ponad połowa w szkole, 16% w internecie, a pozostali w książkach i prasie. 94% uczniów dzieliło się wiedzą z innymi, a 51% w sytuacji, gdy ktoś ich poprosi o pomoc. 69% studentów dzieliło się wiedzą dlatego, że w przyszłości daje im to szansę na uzyskanie pomocy od osób, z którymi podzielili się wiedzą.
|
Deskryptory TESE: | postawa, zachowania społeczne, młodzież, uczenie się grupowe, wychowanie moralne, wiedza |
TESE descriptors: | attitude, social behaviour, youth, group learning, moral education, knowledge |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.