BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki w nauce a poziom intelektualny uczniów szkoły mistrzostwa sportowego
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Monika Guszkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między wynikami w nauce a poziomem intelektualnym uczniów szkoły mistrzostwa sportowego. Postawiono następujące hipotezy badawcze: uczniowie klas sportowych uzyskują wyższe wyniki w nauce niż uczniowie klas niesportowych; istnieją istotne statystycznie związki między średnią ocen i ocenami z poszczególnych przedmiotów a poziomem zdolności intelektualnych uczniów szkół mistrzostwa sportowego. Badaniem objęto 247 uczniów, w tym 167 z liceum (79 chłopców i 88 dziewcząt) oraz 80 z klas piątych szkoły podstawowej (41 chłopców i 39 dziewcząt), uczęszczających do Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego im. J. Kusocińskiego w Warszawie. Do oceny poziomu możliwości intelektualnych posłużono się Testem Matryc J.C. Ravena, a do oceny osiągnięć szkolnych wykorzystano takie wskaźniki jak: średnia ocen ze wszystkich przedmiotów z wyjątkiem sprawowania oraz oceny z języka polskiego, matematyki i biologii uzyskane w pierwszym półroczu po przyjęciu do szkoły, na zakończenie pierwszego roku nauki oraz na zakończenie drugiego roku nauki. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: lepsze wyniki w nauce uzyskali licealiści z klas sportowych niż uczniowie z klas niesportowych; istnieje istotny związek między poziomem intelektualnym uczniów szkoły sportowej a ich osiągnięciami w nauce; silniejszą korelację obu zmiennych stwierdzono w przypadku: uczniów klas piątych szkoły podstawowej niż licealistów; ocen z matematyki niż języka polskiego; zastosowania Testu Ravena do oceny aktualnych możliwości intelektualnych niż do diagnozy sprawności umysłowej; Test Matryc J.C. Ravena może stanowić dodatkowe kryterium selekcji do szkół sportowych.

Deskryptory TESE: niedostateczne osiągnięcia w nauce, niepowodzenie szkolne, postępy w nauce, inteligencja, uzdolniony, uzdolniony uczeń
TESE descriptors: re-assessment, school failure, study progress, intelligence, gifted, gifted pupil
Publikacje:
  • Guszkowska, M. (1997). Wyniki w nauce a poziom intelektualny uczniów szkoły mistrzostwa sportowego. Psychologia Wychowawcza, 4, 352-359.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"