Tytuł badania: |
Wyniki w nauce a poziom intelektualny uczniów szkoły mistrzostwa sportowego |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Monika Guszkowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był związek między wynikami w nauce a poziomem intelektualnym uczniów szkoły mistrzostwa sportowego. Postawiono następujące hipotezy badawcze: uczniowie klas sportowych uzyskują wyższe wyniki w nauce niż uczniowie klas niesportowych; istnieją istotne statystycznie związki między średnią ocen i ocenami z poszczególnych przedmiotów a poziomem zdolności intelektualnych uczniów szkół mistrzostwa sportowego. Badaniem objęto 247 uczniów, w tym 167 z liceum (79 chłopców i 88 dziewcząt) oraz 80 z klas piątych szkoły podstawowej (41 chłopców i 39 dziewcząt), uczęszczających do Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego im. J. Kusocińskiego w Warszawie. Do oceny poziomu możliwości intelektualnych posłużono się Testem Matryc J.C. Ravena, a do oceny osiągnięć szkolnych wykorzystano takie wskaźniki jak: średnia ocen ze wszystkich przedmiotów z wyjątkiem sprawowania oraz oceny z języka polskiego, matematyki i biologii uzyskane w pierwszym półroczu po przyjęciu do szkoły, na zakończenie pierwszego roku nauki oraz na zakończenie drugiego roku nauki. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: lepsze wyniki w nauce uzyskali licealiści z klas sportowych niż uczniowie z klas niesportowych; istnieje istotny związek między poziomem intelektualnym uczniów szkoły sportowej a ich osiągnięciami w nauce; silniejszą korelację obu zmiennych stwierdzono w przypadku: uczniów klas piątych szkoły podstawowej niż licealistów; ocen z matematyki niż języka polskiego; zastosowania Testu Ravena do oceny aktualnych możliwości intelektualnych niż do diagnozy sprawności umysłowej; Test Matryc J.C. Ravena może stanowić dodatkowe kryterium selekcji do szkół sportowych. |
Deskryptory TESE: |
niedostateczne osiągnięcia w nauce, niepowodzenie szkolne, postępy w nauce, inteligencja, uzdolniony, uzdolniony uczeń |
TESE descriptors: |
re-assessment, school failure, study progress, intelligence, gifted, gifted pupil |
Publikacje: |
- Guszkowska, M. (1997). Wyniki w nauce a poziom intelektualny uczniów szkoły mistrzostwa sportowego. Psychologia Wychowawcza, 4, 352-359.
|