BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki w nauce a wzór zachowania A
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Przed przystąpieniem do badania sformułowano następującą hipotezę badawczą: osoby uzyskujące wysokie wyniki w nauce wykazują wzór zachowania A, natomiast osoby charakteryzujące się słabszymi osiągnięciami – wzór zachowania B. Wzór zachowania A charakteryzuje się tendencją do rywalizacji, walką o osiągnięcia, agresywnością, opisuje się go także jako syndrom sprzyjający chorobom układu krążenia. Wzór zachowania B przypisywany jest osobom niespieszącym się, potrafiącym się odprężyć, łagodnym, stroniącym od rywalizacji. Badaniem objęto 285 uczniów klas drugich i trzecich liceów ogólnokształcących z Łodzi i okolic. Wykorzystano Kwestionariusz BWZ opracowany przez Wrześniewskiego. Osiągnięcia szkolne uczniów mierzono na podstawie świadectwa ukończenia szkoły z poprzedniego roku szkolnego. Wzór zachowania A – jak pokazało badanie – nie ma żadnego związku z osiągnięciami szkolnymi. Co więcej, analiza wykazała, że dziewczęta osiągające wysokie wyniki w nauce częściej reprezentują wzór zachowania A, chłopcy zaś, którzy uczą się bardzo dobrze, reprezentują wzór zachowania B – płeć różnicuje wzór zachowania A i B u dobrych i bardzo dobrych uczniów. Uczniowie, którzy przeznaczają więcej czasu (ponad dwie godziny) na naukę, osiągają niższe wyniki w kwestionariuszu mierzącym zachowania A. Dziewczęta mają z reguły lepsze wyniki w nauce niż chłopcy i więcej czasu niż oni przeznaczają na przygotowanie do lekcji.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, uczenie się, uczeń, postępy w nauce, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: learning outcome, learning, pupil, study progress, school failure, re-assessment
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1993). Wyniki w nauce a wzór zachowania A. Psychologia Wychowawcza, 2, 144-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"