BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki w nauce uczniów z rodzin z problemem alkoholowym
Data: [2004]
Badacz: Beata Pospiszył
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy i w jakim stopniu życie w rodzinie z problemem alkoholowym wpływało na osiągnięcia szkolne uczniów. Objęto nim 30 licealistów pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym (15 dziewcząt i 15 chłopców) oraz 30 licealistów z grupy kontrolnej (15 dziewcząt i 15 chłopców). Wszyscy badani uczyli się w trzeciej klasie liceum w Olkuszu. W badaniu zastosowano metodę analizy dokumentów oraz Test Osiągnięć Szkolnych z języka polskiego, przeanalizowano również oceny końcowe, uzyskane przez uczniów w pierwszym półroczu. Wyniki badania ujawniły znaczne różnice w poziomie osiągnięć szkolnych między uczniami z rodzin z problemem alkoholowym a pozostałymi licealistami. W grupie zasadniczej uczniowie słabi (średnia ocen z przedziału 2-3,5) stanowili 66,7%, w grupie kontrolnej zaś – 33,3%, przy czym w tej drugiej zaobserwowano znaczną dysproporcję między dziewczętami (20%) i chłopcami (46,7%) uzyskującymi słabe oceny. W grupie zasadniczej 90% osób uzyskało ocenę nie wyższą niż dostateczna z Testu Osiągnięć Szkolnych. W grupie kontrolnej w podobnej sytuacji znalazło się 63,3% uczniów. Jakościowa analiza danych pozwoliła stwierdzić, że w sytuacji, gdy oboje rodziców byli uzależnieni od alkoholu, dzieci doświadczały jeszcze większych trudności niż pozostali uczniowie z grupy zasadniczej. Podobna zależność wystąpiła w przypadku, gdy problem alkoholowy dotyczył jedynie matki.

Deskryptory TESE: problemy zdrowotne, efekt uczenia się, ocena uczących się, środowisko społeczno-kulturowe, relacja rodzice – dziecko, dziecko zagrożone
TESE descriptors: health problems, learning outcome, evaluation of students, socio-cultural environment, parent-child relation, child at risk
Publikacje:
  • Pospiszył, B. (2004). Wyniki w nauce uczniów z rodzin z problemem alkoholowym. Małżeństwo i Rodzina, 4, 41-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"