Abstrakt: |
Celem badania było rozstrzygnięcie, czy i w jakim stopniu życie w rodzinie z problemem alkoholowym wpływało na osiągnięcia szkolne uczniów. Objęto nim 30 licealistów pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym (15 dziewcząt i 15 chłopców) oraz 30 licealistów z grupy kontrolnej (15 dziewcząt i 15 chłopców). Wszyscy badani uczyli się w trzeciej klasie liceum w Olkuszu. W badaniu zastosowano metodę analizy dokumentów oraz Test Osiągnięć Szkolnych z języka polskiego, przeanalizowano również oceny końcowe, uzyskane przez uczniów w pierwszym półroczu. Wyniki badania ujawniły znaczne różnice w poziomie osiągnięć szkolnych między uczniami z rodzin z problemem alkoholowym a pozostałymi licealistami. W grupie zasadniczej uczniowie słabi (średnia ocen z przedziału 2-3,5) stanowili 66,7%, w grupie kontrolnej zaś – 33,3%, przy czym w tej drugiej zaobserwowano znaczną dysproporcję między dziewczętami (20%) i chłopcami (46,7%) uzyskującymi słabe oceny. W grupie zasadniczej 90% osób uzyskało ocenę nie wyższą niż dostateczna z Testu Osiągnięć Szkolnych. W grupie kontrolnej w podobnej sytuacji znalazło się 63,3% uczniów. Jakościowa analiza danych pozwoliła stwierdzić, że w sytuacji, gdy oboje rodziców byli uzależnieni od alkoholu, dzieci doświadczały jeszcze większych trudności niż pozostali uczniowie z grupy zasadniczej. Podobna zależność wystąpiła w przypadku, gdy problem alkoholowy dotyczył jedynie matki. |