Abstrakt: |
Badaniem objęto łącznie 70 dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat. W badanej próbie znalazło się 48 dziewczynek i 22 chłopców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano rozmowę w formie testu niedokończonych zdań oraz metodę prac plastycznych na temat Moja wymarzona szkoła. Pozytywne wyobrażenia na temat szkoły miało 64,2% dzieci. U blisko 30% badanych wyobrażenia te nie były jeszcze dostatecznie ukształtowane. Natomiast 7,1% dzieci prezentowało wyłącznie negatywne myśli na temat przyszłej szkoły. Dla blisko 60% badanych szkoła kojarzyła się z miejscem nauki i zabawy. W opinii 31,4% dzieci szkoła była miejscem wyłącznie nauki, a zdaniem 10% w szkole można przede wszystkim spotykać się towarzysko z rówieśnikami. 64,2% dzieci wymieniło chęć uczenia jako ulubioną czynność szkolną. 31,4% lubiło w szkole zabawy; były to głównie dzieci z trudnościami w nauce. 15,7% chciało otrzymywać dobre oceny. Ponad połowa badanych dzieci cieszyła się z możliwości spotykania w szkole swoich rówieśników, a zwłaszcza z możliwości zabaw z nimi. W opinii 65,7% dzieci ich dobre samopoczucie w szkole wynikało z właściwej postawy nauczyciela, zdaniem 47,1% z estetycznego wystroju klasy, 28,6% z akceptacji ze strony rówieśników, 25,7% z kontaktów z rówieśnikami, 21,4% z zabaw na placu obok szkoły, a 12,8% z możliwości kupowania słodyczy w sklepiku. 51,4% dzieci po powrocie do domu odczuwało potrzebę rozmów z rodzicami na temat dnia spędzonego w szkole. |