BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowatorstwo pedagogiczne w badaniach empirycznych
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Dorota Ekiert-Grabowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – celem pierwszego (badań diagnostycznych) był opis zjawiska nowatorstwa i jego przejawów wśród nauczycieli, celem drugiego (badań weryfikacyjnych) było sprawozdanie zależności pomiędzy wybranymi czynnikami a nowatorstwem pedagogicznym nauczycieli. Ostatecznie przebadano 155 nauczycieli uznanych za nowatorów przez ich metodyków i dyrektorów. Grupa ta została przeciwstawiona 134 nauczycielom niewskazanym jako innowatorzy, lecz pochodzącym z tych samych szkół – 98 szkół podstawowych i 28 liceów ogólnokształcących. Badanie przeprowadzono na terenie szkół, by poznać przejawy działalności innowacyjnej nauczycieli. Wyniki badań wykazały, że istnieje związek pomiędzy wykształceniem nauczycieli a ich stosunkiem do nowatorstwa, oceną postaw otoczenia, dostrzeganiem problemów pedagogicznych i wiedzą na temat innowacji. Nauczyciele z wyższym wykształceniem częściej decydowali się na innowacyjne rozwiązania, które były ponadto bardziej złożone i zawierały więcej nowych elementów niż innowacje nauczycieli z niższym wykształceniem. Działania takie autorka badań określiła jako modyfikacje. Nauczyciele po studium nauczycielskim wykazywali bardziej praktyczne podejście, a wprowadzane przez nich zmiany określono mianem usprawnień.

Deskryptory TESE: innowacja edukacyjna, nauczyciel, szkoła podstawowa, szkoła średnia, metodyka
TESE descriptors: educational innovation, teacher, primary school, secondary school, learning theory
Publikacje:
  • Ekiert -Grabowska, D. (1991). Nowatorstwo pedagogiczne w badaniach empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 14, 61-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"