BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samorządność wyrazem poczucia podmiotowości wychowanków internatu
Typ badania: cykliczne
Data: 1987 – 1989
Badacz: Władysław Grądzki
Abstrakt:

Celem badania było określenie rzeczywistej działalności samorządów funkcjonujących w internatach oraz metod programowania, realizowania i oceniania zadań. Badanie właściwe poprzedzono badaniem wstępnym w trzech internatach, w których 24 członków samorządów rejestrowało przez dwa tygodnie swoją działalność. Na tej podstawie opracowano Karty rejestracji i działalności samorządowej, które zawierały informacje dotyczące pełnionej funkcji w samorządzie, datę realizacji, treść zadań i zleceniodawcę. 37 wychowanków przygotowało ponadto wypracowania na temat Moja ocena działalności samorządu w naszym internacie (podaj konkretne przykłady), na podstawie których przygotowano ankietę służącą do oceny działalności samorządów w części głównej badania. Badanie właściwe przeprowadzono w roku szkolnym 1987/1988 (68 wychowanków z czterech internatów) i 1988/1989 (86 wychowanków z pięciu internatów). 76% wszystkich badanych stanowiły dziewczęta. Materiał badawczy składał się ostatecznie z 141 Kart rejestracji samorządowych, w których zarejestrowano 719 różnych zadań (od sześciu do 21 na osobę, średnio pięć zadań w miesiącu) oraz 196 ankiet z ośmiu internatów (ponad 57% ankietowanych stanowili członkowie samorządów). Wyniki badania ujawniły, że do zadań samorządów należały przede wszystkim zadania higieniczne (sprzątanie, kontrola czystości, prelekcje z udziałem lekarza i higienistki itp.), które stanowiły 32% wszystkich zadań. Poza tym były to: działania związane z pracami pomocniczymi w prowadzeniu gospodarki internatu (pomoc w gromadzeniu zapasów warzyw jesienią i prace w ogródkach warzywnych wiosną) i z pracami porządkowymi (odśnieżanie, sprzątanie terenów internatowych itp.), zadania związane z nauką (organizacja warunków do nauki, rozwijanie zainteresowań, spotkania z ludźmi nauki itp., pomoc koleżeńska), zadania poświęcone zajęciom sportowym i rekreacji (8%), zadania organizacyjne w ramach samego samorządu (organizowanie apeli/zebrań itp., wyodrębniane głównie przez członków zarządu samorządów stanowiących 23% respondentów). Badanie ankietowe pozwoliło ustalić hierarchie pozytywnych i negatywnych skutków działań samorządów w postrzeganiu badanych, przy czym zestawienia te mogły budzić wątpliwości metodologiczne (rangowanie szeregowe i średni współczynnik preferencji wartości nie uwzględniały rzetelności statystycznej obliczeń, ponadto różnice między nadanymi rangami były niewielkie). Wśród pozytywnych skutków wymieniano najczęściej: kształtowanie umiejętności współżycia w zespole (grupie); możliwości pomagania innym; możliwość poznania siebie i cech swojego charakteru. Wśród negatywnych skutków pojawiły się przede wszystkim: działalność pozorna, na pokaz; tracenie wolnego czasu; brak uznania, doceniania działalności samorządowej.

Deskryptory TESE: szkoła z internatem, organizacja studencka, zajęcia kulturalne, zajęcia rekreacyjne, nauki o zdrowiu, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: boarding school, student organisation, cultural activities, leisure activities, health sciences, independent learning
Publikacje:
  • Grądzki, W. (1991). Samorządność wyrazem poczucia podmiotowości wychowanków internatu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 78-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"