Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola studentów w zarządzaniu uczelnią. Próbowano również rozpoznać motywy aktywności społecznej studentów na terenie uczelni. Badaniem objęto blisko tysiąc studentów z 10 uczelni z całej Polski oraz 71 przewodniczących samorządów. W badanej próbie przewodniczących samorządów znalazło się 25 kobiet i 46 mężczyzn. 9 na 10 respondentów z tej grupy twierdziło, że władze rektorskie i dziekańskie traktują samorząd studencki jako partnera. Jednak to władze rektorskie zdobyły więcej głosów „zdecydowanie tak” niż władze dziekańskie. Badacz zauważył, że ten wyższy odsetek wskazań może wynikać z tego, że przewodniczący samorządów z reguły kontaktują się z prorektorem ds. studenckich, wybieranym de facto za zgodą większości przedstawicieli studentów i doktorantów. Ponad 50% badanych wskazało, że samorząd ma relatywnie największy wpływ na kształtowanie warunków socjalnych studentów. Z kolei blisko 47% badanych wskazało na kształtowanie regulaminu studiów, a ponad 40% na warunki studiowania. Ponad 40% przewodniczących było natomiast zdania, że mają mały albo bardzo mały wpływ na system oceniania wykładowców. 38% odczuwało niewielki wpływ na system oceniania pracowników dziekanatów. Ponad jedna trzecia respondentów deklarowała, że samorządy mają mały albo bardzo mały wpływ na kształt programu studiów. Ponad 52% respondentów zaliczyło rozwój kultury studenckiej do trzech najważniejszych dziedzin działalności samorządu studenckiego. |