BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samorząd studencki jako miejsce kształtowania umiejętności i postaw
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Stanisław Macioł
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola studentów w zarządzaniu uczelnią. Próbowano również rozpoznać motywy aktywności społecznej studentów na terenie uczelni. Badaniem objęto blisko tysiąc studentów z 10 uczelni z całej Polski oraz 71 przewodniczących samorządów. W badanej próbie przewodniczących samorządów znalazło się 25 kobiet i 46 mężczyzn. 9 na 10 respondentów z tej grupy twierdziło, że władze rektorskie i dziekańskie traktują samorząd studencki jako partnera. Jednak to władze rektorskie zdobyły więcej głosów „zdecydowanie tak” niż władze dziekańskie. Badacz zauważył, że ten wyższy odsetek wskazań może wynikać z tego, że przewodniczący samorządów z reguły kontaktują się z prorektorem ds. studenckich, wybieranym de facto za zgodą większości przedstawicieli studentów i doktorantów. Ponad 50% badanych wskazało, że samorząd ma relatywnie największy wpływ na kształtowanie warunków socjalnych studentów. Z kolei blisko 47% badanych wskazało na kształtowanie regulaminu studiów, a ponad 40% na warunki studiowania. Ponad 40% przewodniczących było natomiast zdania, że mają mały albo bardzo mały wpływ na system oceniania wykładowców. 38% odczuwało niewielki wpływ na system oceniania pracowników dziekanatów. Ponad jedna trzecia respondentów deklarowała, że samorządy mają mały albo bardzo mały wpływ na kształt programu studiów. Ponad 52% respondentów zaliczyło rozwój kultury studenckiej do trzech najważniejszych dziedzin działalności samorządu studenckiego.

Deskryptory TESE: postawa, krytycyzm, relacje międzygrupowe, szkolnictwo wyższe, administracja
TESE descriptors: attitude, critical sense, intergroup relations, higher education, administration
Publikacje:
  • Macioł, S. (2009). Samorząd studencki jako miejsce kształtowania umiejętności i postaw. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 203-212). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"