BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyzwania współczesnej oświaty – reforma szkolnictwa i kształt edukacji historycznej w oczach nauczycieli
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Małgorzata Pawlak, Karol Sanojca
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat zmian wprowadzonych do szkolnictwa w ostatnich latach. Badanie (ankiety, rozmowy) przeprowadzono wśród około 100 słuchaczy Studium Podyplomowego do Nauczania Drugiego Przedmiotu dla Nauczycieli (w zakresie historii), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Ankieta badawcza (temat: Szkoła polska – doświadczenia reformy) wymagała określenia mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń (analiza SWOT). Wyniki badania wskazały na ogólny pesymistyczny obraz szkoły widzianej oczyma nauczycieli, którzy krytycznie odnieśli się do zmiany systemu kształcenia, będącego skutkiem reformy szkolnictwa w 1999 roku. Do najsłabszych stron respondenci zaliczyli sposób funkcjonowania gimnazjów i biurokrację (58%), problemy wychowawcze uczniów, brak dyscypliny, wzrost agresji (38%) oraz niedostatecznie rozbudowaną bazę materialną (25%).

Deskryptory TESE: historia, reforma szkolnictwa, nauczyciel, kształcenie nauczycieli, satysfakcja zawodowa, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: history, educational reform, teacher, teacher education, occupational satisfaction, in-service teacher training
Publikacje:
  • Pawlak, M. i Sanojca, K. (2008). Wyzwania współczesnej oświaty – reforma szkolnictwa i kształt edukacji historycznej w oczach nauczycieli. W: W. Mrozowicz i K. Sanojca (red.), Nauczanie historii – ciekawiej. Notatnik nauczyciela (s. 11-14). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"