Obserwuj
Tytuł badania: |
Wyzwania współczesnej oświaty – reforma szkolnictwa i kształt edukacji historycznej w oczach nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Małgorzata Pawlak, Karol Sanojca |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat zmian wprowadzonych do szkolnictwa w ostatnich latach. Badanie (ankiety, rozmowy) przeprowadzono wśród około 100 słuchaczy Studium Podyplomowego do Nauczania Drugiego Przedmiotu dla Nauczycieli (w zakresie historii), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Ankieta badawcza (temat: Szkoła polska – doświadczenia reformy) wymagała określenia mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń (analiza SWOT). Wyniki badania wskazały na ogólny pesymistyczny obraz szkoły widzianej oczyma nauczycieli, którzy krytycznie odnieśli się do zmiany systemu kształcenia, będącego skutkiem reformy szkolnictwa w 1999 roku. Do najsłabszych stron respondenci zaliczyli sposób funkcjonowania gimnazjów i biurokrację (58%), problemy wychowawcze uczniów, brak dyscypliny, wzrost agresji (38%) oraz niedostatecznie rozbudowaną bazę materialną (25%). |
Deskryptory TESE: |
historia, reforma szkolnictwa, nauczyciel, kształcenie nauczycieli, satysfakcja zawodowa, doskonalenie zawodowe nauczycieli |
TESE descriptors: |
history, educational reform, teacher, teacher education, occupational satisfaction, in-service teacher training |
Publikacje: |
- Pawlak, M. i Sanojca, K. (2008). Wyzwania współczesnej oświaty – reforma szkolnictwa i kształt edukacji historycznej w oczach nauczycieli. W: W. Mrozowicz i K. Sanojca (red.), Nauczanie historii – ciekawiej. Notatnik nauczyciela (s. 11-14). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.