BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyzwania współczesnego rynku pracy a przygotowanie młodzieży do roli nowoczesnego pracownika XXI wieku
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Arkadiusz Kapelski
Abstrakt:

Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół z terenu częstochowskiego. Ich przedmiotem były opinie uczniów na temat cech pracownika XXI wieku. Badania miały także zweryfikować kwestię przygotowania przez szkołę uczniów do bycia pracownikiem w nowej, pod względem społecznym i gospodarczym, rzeczywistości. Do badań posłużono się ankietą skierowaną do uczniów szkół średnich. Łącznie przebadano 117 respondentów (42 osoby z technikum budowlanego oraz 75 osób z liceum ekonomicznego w Częstochowie). Wyniki badań pokazują, że co drugi ankietowany obawia się bezrobocia. Niepokój związany z wyzyskiem przez pracodawcę uwidacznia się u co czwartego ucznia. Jeden na pięciu pytanych obawia się braku należytych warunków materialno-płacowych. Najważniejsze dla badanej grupy uczniów są: dobra płaca (62%), możliwość awansu (35%), pozytywne relacje międzyludzkie (25%), praca zgodna z zainteresowaniami (19%), szansa na dalsze kształcenie się (18%). Według uczniów współczesnego pracownika powinna cechować przede wszystkim znajomość języka obcego (87%). Ponadto ważne są m.in. kompetencje korzystania z sieci internetowej (76%; TIK) oraz umiejętności miękkie: kreatywność (67%) i elastyczność (51%), a także kompetencje społeczne (35%). Badani stwierdzili, że szkoła nie jest miejscem, które przygotowywałoby w dostatecznym stopniu do pełnienia funkcji pracownika na miarę XXI wieku (sądzi tak 57% osób).

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, relacje interpersonalne, praca, bezrobocie, rynek pracy, postawa, młodzież, kompetencje, badania edukacyjne
TESE descriptors: ICT, interpersonal relations, labour, unemployment, labour market, attitude, youth, competence, educational research
Publikacje:
  • Kapelski, A. (2001). Wyzwania współczesnego rynku pracy a przygotowanie młodzieży do roli nowoczesnego pracownika XXI wieku. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 67-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"