Obserwuj
Tytuł badania: |
Wyzwania współczesnego rynku pracy a przygotowanie młodzieży do roli nowoczesnego pracownika XXI wieku |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Arkadiusz Kapelski |
Abstrakt: |
Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół z terenu częstochowskiego. Ich przedmiotem były opinie uczniów na temat cech pracownika XXI wieku. Badania miały także zweryfikować kwestię przygotowania przez szkołę uczniów do bycia pracownikiem w nowej, pod względem społecznym i gospodarczym, rzeczywistości. Do badań posłużono się ankietą skierowaną do uczniów szkół średnich. Łącznie przebadano 117 respondentów (42 osoby z technikum budowlanego oraz 75 osób z liceum ekonomicznego w Częstochowie). Wyniki badań pokazują, że co drugi ankietowany obawia się bezrobocia. Niepokój związany z wyzyskiem przez pracodawcę uwidacznia się u co czwartego ucznia. Jeden na pięciu pytanych obawia się braku należytych warunków materialno-płacowych. Najważniejsze dla badanej grupy uczniów są: dobra płaca (62%), możliwość awansu (35%), pozytywne relacje międzyludzkie (25%), praca zgodna z zainteresowaniami (19%), szansa na dalsze kształcenie się (18%). Według uczniów współczesnego pracownika powinna cechować przede wszystkim znajomość języka obcego (87%). Ponadto ważne są m.in. kompetencje korzystania z sieci internetowej (76%; TIK) oraz umiejętności miękkie: kreatywność (67%) i elastyczność (51%), a także kompetencje społeczne (35%). Badani stwierdzili, że szkoła nie jest miejscem, które przygotowywałoby w dostatecznym stopniu do pełnienia funkcji pracownika na miarę XXI wieku (sądzi tak 57% osób). |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, relacje interpersonalne, praca, bezrobocie, rynek pracy, postawa, młodzież, kompetencje, badania edukacyjne |
TESE descriptors: |
ICT, interpersonal relations, labour, unemployment, labour market, attitude, youth, competence, educational research |
Publikacje: |
- Kapelski, A. (2001). Wyzwania współczesnego rynku pracy a przygotowanie młodzieży do roli nowoczesnego pracownika XXI wieku. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 67-74.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.