BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Działalność szkół promujących zdrowie po pierwszym roku wdrażania modelu
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1991 – 1993
Badacz: Ewa Przybyła
Abstrakt:

Celem badania była ewaluacja wyników szkół podstawowych w zakresie szeroko rozumianej promocji zdrowia. Badaniem objęto dziewięć szkół podstawowych z województw katowickiego, bielskiego i częstochowskiego. W pracy porównano wyniki dwóch szkół: nr 2 w Świętochłowicach (miejska) i nr 11 w Ciągowicach (wiejska), które w latach 1991-1993 realizowały projekt Zdrowa szkoła. W badaniu posłużono się metodą wizji lokalnej i techniką wywiadu. Oceniano siedem kategorii: środowisko fizyczne szkoły, opiekę higieniczno-medyczną, higienę żywienia, kulturę fizyczną jako element wychowania zdrowotnego, zdobywanie wiadomości z zakresu wychowania zdrowotnego, udział rodziców w życiu szkoły i realizacji wychowania zdrowotnego, działalność ekologiczną szkoły i dzieci. Najwyżej oceniono środowisko fizyczne SP nr 2 w Świętochłowicach (na tle pozostałych ośmiu badanych szkół). W szkole tej wyróżniono stan sali gimnastycznej i toalet (zawsze znajdowały się w nich papier toaletowy i mydło). W kilku szkołach zaobserwowano niedostateczne warunki środowiskowe do kształtowania prawidłowych umiejętności i nawyków zdrowotnych. W trzech z dziewięciu szkół na co dzień przebywała higienistka. W placówkach tych odbywały się także wizyty lekarza, a uczniowie mieli zapewnioną opiekę stomatologiczną. W szkołach wiejskich brakowało nie tylko lekarza, lecz także higienistki. Stołówki we wszystkich szkołach były czyste i estetyczne. Według uczniów ze szkół objętych badaniem posiłki szkolne były smaczne (40-70%) w skali: złe – niezbyt smaczne – smaczne – bardzo smaczne – zdrowe. Wszystkie badane szkoły prowadziły działalność proekologiczną, która cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Działania promocyjne obejmowały: konkursy, wyjazdy, prowadzenie gazetek, sadzenie drzewek albo obchody Dnia Matki Ziemi. Zdrowe szkoły na tle pozostałych wyróżniały się organizacją dożywiania dzieci w formie drugiego śniadania i obiadu. Poza tym placówki te prowadziły akcje uświadamiania dzieci i rodziców dotyczące higieny żywienia.

Deskryptory TESE: zdrowie, choroba, profilaktyka, ewaluacja placówki edukacyjnej, ewaluacja, opieka zdrowotna, lekarz szkolny, usługi zdrowotne, posiłek szkolny
TESE descriptors: health, illness, prevention, evaluation of an educational institution, evaluation, health care, school doctor, health service, school meal
Publikacje:
  • Przybyła, E. (1994). Działalność szkół promujących zdrowie po pierwszym roku wdrażania modelu. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 5, 143-157.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"