Abstrakt: |
Celem badania była ewaluacja wyników szkół podstawowych w zakresie szeroko rozumianej promocji zdrowia. Badaniem objęto dziewięć szkół podstawowych z województw katowickiego, bielskiego i częstochowskiego. W pracy porównano wyniki dwóch szkół: nr 2 w Świętochłowicach (miejska) i nr 11 w Ciągowicach (wiejska), które w latach 1991-1993 realizowały projekt Zdrowa szkoła. W badaniu posłużono się metodą wizji lokalnej i techniką wywiadu. Oceniano siedem kategorii: środowisko fizyczne szkoły, opiekę higieniczno-medyczną, higienę żywienia, kulturę fizyczną jako element wychowania zdrowotnego, zdobywanie wiadomości z zakresu wychowania zdrowotnego, udział rodziców w życiu szkoły i realizacji wychowania zdrowotnego, działalność ekologiczną szkoły i dzieci. Najwyżej oceniono środowisko fizyczne SP nr 2 w Świętochłowicach (na tle pozostałych ośmiu badanych szkół). W szkole tej wyróżniono stan sali gimnastycznej i toalet (zawsze znajdowały się w nich papier toaletowy i mydło). W kilku szkołach zaobserwowano niedostateczne warunki środowiskowe do kształtowania prawidłowych umiejętności i nawyków zdrowotnych. W trzech z dziewięciu szkół na co dzień przebywała higienistka. W placówkach tych odbywały się także wizyty lekarza, a uczniowie mieli zapewnioną opiekę stomatologiczną. W szkołach wiejskich brakowało nie tylko lekarza, lecz także higienistki. Stołówki we wszystkich szkołach były czyste i estetyczne. Według uczniów ze szkół objętych badaniem posiłki szkolne były smaczne (40-70%) w skali: złe – niezbyt smaczne – smaczne – bardzo smaczne – zdrowe. Wszystkie badane szkoły prowadziły działalność proekologiczną, która cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Działania promocyjne obejmowały: konkursy, wyjazdy, prowadzenie gazetek, sadzenie drzewek albo obchody Dnia Matki Ziemi. Zdrowe szkoły na tle pozostałych wyróżniały się organizacją dożywiania dzieci w formie drugiego śniadania i obiadu. Poza tym placówki te prowadziły akcje uświadamiania dzieci i rodziców dotyczące higieny żywienia. |