BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy somatyczne i sprawność motoryczna młodzieży licealnej
Data: [1993]
Badacz: Krystian Karkosz
Abstrakt:

Celem badania było porównanie budowy morfologicznej i sprawności motorycznej uczniów liceów ogólnokształcących na Śląsku i młodzieży ogólnopolskiej dorastającej w lepszych warunkach środowiskowo-ekologicznych. W badaniu wzięło udział 129 dziewcząt i 197 chłopców w wieku od 15 do 18 lat z trzech liceów ogólnokształcących w Katowicach, Rybniku i Zabrzu. W ramach badań wykonano: pomiary wysokości i ciężaru ciała (na tej podstawie obliczono wskaźnik Rohrera) oraz ocenę sprawności motorycznej testem Denisiuka. Wyniki badania dotyczące budowy morfologicznej zestawiono z danymi Trześniowskiego (1990), normami regionalnymi Rzepki (1979) oraz normami młodzieży krakowskiej Chrzanowskiej i in. (1988). Jeśli chodzi o budowę morfologiczną – młodzież z liceów ogólnokształcących na Śląsku nieznacznie odbiega od norm krajowych i regionalnych, przewidzianych dla tej populacji. Pod względem wysokości ciała chłopcy i dziewczęta ze śląskich liceów są wyżsi, niż przewidują to normy wykorzystane w badaniu. Chłopcy z liceum zdecydowanie górują wysokością i masą ciała nad uczniami zawodowych szkół górniczych. Przewaga młodzieży licealnej wynika m.in. z wyższego statusu ekonomiczno-społecznego rodzin, w których wychowują się licealiści. Ponadto nie bez znaczenia jest wyższe niż w przypadku rodzin z regionu wykształcenie rodziców – w 75% wyższe i średnie. Młodzież licealna ze Śląska jest uczona pozytywnego modelu spędzania wolnego czasu i zachowań rekreacyjnych. Poziom sprawności motorycznej młodzieży objętej badaniem określono jako przeciętny. Sprawność chłopców jest nieznacznie większa od sprawności dziewcząt uczęszczających do liceów ogólnokształcących. Zaobserwowano także, że licealiści są bardziej sprawni niż ich rówieśnicy z zasadniczych szkół górniczych. Chłopcy uczestniczący w badaniu w większości preferują bierny sposób spędzania wolnego czasu, najczęściej oglądają telewizję (83%) albo słuchają radia (68%). Ponad połowa badanych kilka razy w tygodniu codziennie czyta książki oraz czasopisma. 25% osób w wolnym czasie zajmuje się muzyką, 23% radiotechniką i techniką komputerową. Zainteresowanie sportem deklarowało 74% chłopców, różnymi zaś formami turystycznymi – 22%. W obrębie aktywności sportowej największym zainteresowaniem licealistów cieszyły się gry zespołowe – w koszykówkę kilka razy w tygodniu grało 40% badanych. Połowa respondentów ćwiczy w ciągu dnia, prawie 30% badanych codziennie rano się gimnastykuje. Jak się okazało, duża część młodzieży nigdy nie wyjeżdżała na: kolonie (57%), wyjazdy zagraniczne (33%), wczasy (26%). 67% z nich nigdy nie uprawiało żeglarstwa, kajakarstwa zaś – 59%. Na podstawie analizy porównawczej wyników badania stwierdzono, że sprawność motoryczną młodzieży w wieku 17-18 powinno się zwiększyć przy pomocy większej aktywności sportowo-rekreacyjnej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, zdrowie
TESE descriptors: physical education, physical development, child development, motor development, health
Publikacje:
  • Karkosz, K. (1994). Cechy somatyczne i sprawność motoryczna młodzieży licealnej. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 5, 159-167.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"