Abstrakt: |
Celem badania było określenie ogólnych uwarunkowań związanych z wyborem studiów na kierunku wychowanie fizyczne. Badaniem objęto 513 kandydatów na studia wychowania fizycznego, w tym 61% to mężczyźni. W badaniu posłużono się sondażem diagnostycznym, ankietą z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (dotyczącymi między innymi motywów wyboru kierunku studiów) oraz analizą dokumentacji kandydatów (świadectwo maturalne, ankieta osobowa, zaświadczenie o klasach sportowych, uprawnienia). W analizie i porównaniach wzięto pod uwagę następujące czynniki, które mają wpływ na przebieg selekcji przedegzaminacyjnej: kształtowanie się decyzji o wyborze studiów, źródła i zasięg informacji o studiach wychowania fizycznego, wyniki w nauce w szkołach średnich, udział w kulturze fizycznej, orientacja na zawód. Decyzję o podjęciu studiów na AWF badani podejmowali w różnych okresach swojego życia: 26,7% w szkole podstawowej, 65,9% w klasie maturalnej, 6,3% po maturze. Informacji nie uzyskano od 1,1% badanych. W szkole podstawowej decyzję o studiach wychowania fizycznego podjęło 35,7% kobiet i 21% mężczyzn, w klasie maturalnej 58,3% kobiet i 70,7% mężczyzn, po maturze 5% kobiet i 7% mężczyzn. Ze względu na zainteresowania sportowe studia wychowania fizycznego podjęło 40,2% kobiet i 52,3% mężczyzn. Drugim istotnym motywem wyboru kształcenia w zakresie wychowania fizycznego była chęć poszerzania wiedzy i zdobycia zawodu nauczyciela WF-u – tak odpowiedziało 48,7% kobiet i 29,5% mężczyzn. Ze względu na kontynuację kariery sportowej studia te wybrało 17,6% mężczyzn. Najważniejszym źródłem informacji o studiach dla kandydatów i przyszłych studentów byli sami nauczyciele WF-u i trenerzy (62,3% wszystkich wskazań). 51,2% kobiet i 67,8% mężczyzn kandydujących na studia uprawiało sport wyczynowo. Sportu wyczynowo nie uprawiało 48,8% kandydatek i 32,2% kandydatów na studia wychowania fizycznego. Badanie wykazało, że kobiety były lepiej przygotowane do podjęcia studiów wychowania fizycznego – miały lepszą motywację niż mężczyźni i były lepiej przygotowane merytorycznie. Prawie połowa badanych kandydatów to uczniowie uzyskujący przeciętne wyniki w nauce w szkole średniej. Jedynie blisko ⅓ respondentów była zorientowana w strukturze przyszłego zawodu. |