Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę poziomu czytelnictwa maturzystów w roku szkolnym 2003/2004. Badanie za pomocą anonimowej ankiety przeprowadzono wśród 1000 maturzystów z różnych miast Polski (m.in.: Białej Podlaskiej, Dukli, Jeleniej Góry, Konina, Lublina, Nowego Sącza, Opola, Radomia, Siedlec, Torunia). Badania zrealizowano w ramach proseminarium Edukacja polonistyczna w świetle zmian w polskim systemie oświatowym w latach 1998-2003, prowadzonym przez dr. hab. Sławomira Jacka Żurka na Wydziale Polonistyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Respondentom zadano pytania o sposób doboru lektur przez nauczycieli, czytelnictwo lektur szkolnych, stosunek do tzw. bryków, uczestnictwo młodzieży w życiu kulturalnym, czasopiśmiennictwo młodzieżowe, wybory czytelnicze itp. Wyniki badania pokazały, że 4% ankietowanych nie czyta w ogóle lektur szkolnych. Ponadto trzech na czterech respondentów stwierdziło, że nie mają żadnego wpływu na wybór tytułu lektury (odpowiedziało tak 739 uczniów, co stanowiło 74% wszystkich badanych). Dodatkowo okazało się, że niemal wszyscy badani czytali bryki (99,2%). Ponad 14% badanych wskazało na potrzebę dyskutowania na lekcjach języka polskiego. Według tej grupy respondentów mógłby to być przepis na udaną lekcję. |