Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę poziomu czytelnictwa nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Badanie przeprowadzono za pomocą anonimowej ankiety wśród 50 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych z różnych miast Polski (m.in.: Białej Podlaskiej, Dukli, Jeleniej Góry, Konina, Lublina, Nowego Sącza, Opola, Radomia, Siedlec, Torunia). Badanie zrealizowano w ramach proseminarium Edukacja polonistyczna w świetle zmian w polskim systemie oświatowym w latach 1998-2003, prowadzonego przez dr hab. Sławomira Jacka Żurka na Wydziale Polonistyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Respondentom zadano pytania o dobór lektur szkolnych, czytanie przez uczniów lektur szkolnych, stosunek młodzieży do książek, metod zachęcających do sięgania po książki, obecności w rzeczywistości szkolnej tzw. bryków, znajomości wśród nauczycieli polskiej literatury najnowszej, uczestnictwa młodzieży w kulturze wysokiej itp. |