Abstrakt: |
Celem badania było prześledzenie rozwoju zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego, w tym: jakie są warunki rozwoju zawodowego, jak przebiega jego proces, jakie są jego wyniki. Badaniem pilotażowym objęto 30 studentów (w tym jeden mężczyzna) studiów zaocznych i dziennych na kierunku pedagogika przedszkolna na Uniwersytetach Łódzkim i Śląskim. Badanie pilotażowe wykazało, że 98% respondentów wybrało kierunek studiów świadomie. O wyborze pedagogiki przedszkolnej zadecydowały przede wszystkim indywidualne zainteresowania, predyspozycje do pracy oraz chęć pracy w tym zawodzie po ukończeniu studiów. Według 90% respondentów wybór kierunku studiów okazał się trafny. Reszta była z wyboru albo niezadowolona, albo nie potrafiła się do niego ustosunkować. 64,5% studentów czuło się dobrze na studiach już po pierwszym roku, 12% – po pierwszym semestrze. Jeśli chodzi o ocenę procesu kształcenia, badani skarżyli się najczęściej na: zbyt małą liczbę praktyk, zbyt małą liczbę zajęć terenowych, nieprawidłową kolejność wprowadzania niektórych przedmiotów, nieprawidłowy system oceniania studentów i in. Jedynie 33% badanej próby chciało podjąć po studiach pracę w zawodzie. 10% respondentów było przekonanych, że po ukończeniu studiów nie podejmą pracy w zawodzie. Pozostali niepewność motywowali brakiem miejsc pracy, zbyt niskimi zarobkami itp. Wszyscy badani studenci studiów zaocznych zostali skierowani na dokształcanie z wydziałów oświaty i wychowania. Studenci ci bez wyjątku byli zadowoleni z wybranego kierunku studiów. 33% z nich zaadaptowało się już na pierwszym roku, 24% na drugim, 19,5% na trzecim. Według 70% badanych z tej grupy ich wyniki pracy z dziećmi były dobre, według 30% – bardzo dobre. Jedynie 1% badanych nie potrafiło określić wpływu studiów pedagogicznych na ich pracę z dziećmi. Do głównych wad pracy w zawodzie studenci zaoczni zaliczali: niskie zarobki, zbyt duże obciążenie dydaktyczne, zbyt dużą liczebność grup przedszkolnych i in. |