BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Elżbieta Minczakiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu zaburzeń mowy na pismo uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. Badaniem objęto 430 osób z 35 klas czwartych szkół specjalnych dla lekko upośledzonych umysłowo w 23 miastach na południu Polski. Spośród tej grupy uczniów wyłoniono 98-osobową populację dzieci z zaburzeniami mowy (28,8% ogółu). W badaniu posłużono się: próbą literową, sylabową i wyrazową oraz tablicami paronimów obrazkowych dla zbadania słuchu fonetyczno-finematycznego; przepisywaniem tekstu, pisaniem ze słuchu, pisaniem z pamięci oraz samodzielnym zredagowaniem kilku zdań na podstawie obrazka dla zbadania umiejętności pisania uczniów. Badanie wykazało, że uczniowie z wadami wymowy najczęściej popełniali błędy dotyczące głosek dentalizowanych wszystkich szeregów (m.in. ś – s, ć – c), co było następstwem zaburzeń mowy. Dzieci te myliły także głoski dźwięczne wymawiane jako bezdźwięczne oraz głoski tylno-przedniojęzykowe. Pomyłki tego typu występowały w tekstach pisanych ze słuchu oraz z pamięci. Drobne błędy w tym zakresie pojawiały się także we fragmentach przepisywanych przez dzieci z tablicy. Zaobserwowano, że dzieci mają największe problemy z redagowaniem i pisaniem zdań na podstawie przedstawionych obrazków. Ze względu na słabą jakość tych tekstów nie zakwalifikowano ich w ogóle do analizy badawczej. Najczęstsze błędy w tekstach pisanych ze słuchu i z pamięci: opuszczenia liter, przestawienia liter albo sylab, włączenia zbędnych liter (epenteza), zbędne rozdzielanie wyrazów, łączenie dwóch albo więcej wyrazów w jeden, zamiany liter (substytucja). Stwierdzono wysoką korelację pomiędzy wadami wymowy a liczbą i jakością błędów w wypracowaniach uczniów. Współczynnik korelacji Pearsona wyniósł 0,92.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie, trudności w nauce, kształcenie specjalne, kompetencje językowe, resocjalizacja, terapia
TESE descriptors: special educational needs, disability, learning difficulty, special needs education, language skills, correctional education, therapy
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E. (1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. Logopedia, 20, 113-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"