BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki rehabilitacji dzieci z rozszczepami podniebienia
Instytucja:
Data: 1963 – 1993
Badacz: Jerzy Grossman
Abstrakt:

Celem wieloletniego badania była analiza wyników rehabilitacji dzieci z rozszczepieniami podniebienia. Schemat badania składał się z trzech części: foniatrycznej – badanie rozwoju form językowych i wad artykulacji, audiologicznej – badanie wrażliwości słuchowej na dźwięki oraz badanie słyszenia mowy, psychologicznej – badanie funkcji intelektualnych dziecka oraz jego sfery emocjonalnej. Ogółem przebadano około 2000 dzieci z rozszczepem podniebienia. Pacjenci byli w wieku od 2 do 15 lat. Większość dzieci przed rehabilitacją przeszła operację plastyczną. Metody rehabilitacji i zabiegów fizjoterapeutycznych miały na celu: poprawę artykulacji spółgłosek i zmniejszenie nosowania otwartego, uzyskanie lepszej sprawności ruchowej mięśni artykulacyjnych jamy ustnej, zwiększenie elastyczności mięśnia podniebienia i tylnej ściany gardła, uzyskanie synchronicznego współdziałania mięśni fonacyjnych, artykulacyjnych i oddechowych. Badania wykazały, że na prawidłową artykulację w chwili zakończenia rehabilitacji miały wpływ: rozwój umysłowy, zaburzenia emocjonalne dziecka, słuch, ruchomość ścian gardła, ruchomość podniebienia, wiek dziecka. Najlepsze rezultaty podczas rehabilitacji uzyskały dzieci z rozszczepami podniebienia wtórnego. Najgorsze wyniki miały dzieci z obustronnym rozszczepieniem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia. Różnice pomiędzy rezultatami w obu grupach pacjentów nie były jednak istotne statystycznie. Zaobserwowano, że u starszych dzieci, u których nieprawidłowości ortodontyczne powodowały zniekształcenia wyglądu twarzy, występują bardziej widoczne zaburzenia emocjonalne i to miało negatywny wpływ na rezultaty rehabilitacji. Dlatego też prawidłowe leczenie ortodontyczne należy rozpocząć już w pierwszych tygodniach życia dziecka. Istotne różnice statystyczne wystąpiły na korzyść dziewczynek jedynie w zniekształceniach ortodontycznych i bystrości słuchowej.

Deskryptory TESE: upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, terapia, choroba, kompetencje językowe
TESE descriptors: disability, special educational needs, learning difficulty, therapy, illness, language skills
Publikacje:
  • Grossman, J. (1993). Wyniki rehabilitacji dzieci z rozszczepami podniebienia. Logopedia, 20, 63-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"