BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki programu „Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w oparciu o rozwój sensomotoryczny” część II
Projekt badawczy:
  • Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w oparciu o rozwój sensomotoryczny
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: czerwiec 2012 – czerwiec 2013
Badacz: Klaudia Piotrowska-Madej, Agnieszka Żychowicz
Abstrakt:

Program zrealizowano dwukrotnie (w latach 2011-2013) w klasach pierwszych szkoły specjalnej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym oraz w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krakowie. Głównym celem programu była poprawa komunikacji dzieci poprzez oddziaływanie na ich sprawność sensomotoryczną. Wszyscy uczestnicy programu zostali ocenieni według autorskiej Karty Oceny Komunikacji i Motoryki; za pomocą tego narzędzia określano umiejętności nawiązania kontaktu, znajomość określonego słownictwa i schematu ciała, sprawność układu oddechowego i in. Po zakończeniu programu przeprowadzono ewaluację. W roku szkolnym 2011/2012 u wszystkich uczestników (N = 5) stwierdzono poprawę ćwiczonych umiejętności. Dwoje dzieci w badaniu początkowym i końcowym uzyskało znacząco różne wyniki – na poprawę wyniku końcowego wpłynęła poprawa zasobu słownictwa. Wszystkie osoby otrzymały w badaniu końcowym lepsze wyniki – w porównaniu z badaniem początkowym – w zakresie ćwiczenia dużej motoryki, schematu ciała, słownictwa i aparatu oddechowego oraz motoryki małej. Żaden uczestnik nie poprawił wyników w zakresie percepcji dotykowej. W roku szkolnym 2012/2013 również wszyscy uczestnicy programu (N = 4) uzyskali w badaniu końcowym lepsze wyniki niż w początkowym; największa poprawa dotyczyła takich zakresów jak sprawność ruchowa oraz samoobsługa, praksja oralna i słownictwo.

Deskryptory TESE: niekorzystne położenie, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, terapia
TESE descriptors: disadvantaged background, special educational needs, intellectual disability, disability, therapy
Publikacje:
  • Piotrowska-Madej, K. i Żychowicz, A. (2014). Wyniki programu „Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w oparciu o rozwój sensomotoryczny” część II. Szkoła Specjalna, 2, 122-134.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"