BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania osiągnięć z chemii uczniów szkół średnich
Data: 1993
Badacz: Krzysztof Nowakowski, Maria Pietruszewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie uwarunkowań osiągnięć z chemii wśród uczniów szkół średnich. Do analizy uwarunkowań wykorzystano: wyniki punktowe uzyskane przez uczniów w Konkursie Chemicznym, organizowanym co roku przez Instytut Chemii UMK, kwestionariusz nauczyciela oraz kwestionariusz ucznia. W zakresie zmiennych ucznia znalazły się: środowisko domowe, aspiracje edukacyjne, postawy wobec nauki chemii, opinie o metodach i formach pracy. Wyniki badania wykazały, że im wyższe wykształcenie rodziców, tym uczeń ma większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników z chemii. Uczniowie korzystający podczas nauki tylko z podręcznika szkolnego z reguły otrzymywali słabsze oceny niż licealiści posiadający w domowym księgozbiorze książki z zakresu nauk przyrodniczych. 17,8% respondentów przeznaczało tygodniowo od trzech do pięciu godzin na zajęcia pozalekcyjne z chemii i osiągało wyniki o 10% punktów lepsze od średniej punktowej. 56% badanych nie miało szansy uczestniczenia w kole chemików, przez co osiągało wyniki o 12 punktów gorsze od średniej populacji. 54% licealistów brało po raz pierwszy udział w Konkursie Chemicznym i ci uczniowie uzyskali wyniki nieco słabsze niż pozostała młodzież, która uczestniczyła w konkursie po raz kolejny. Respondenci, którzy mieli sprecyzowane plany na przyszłość (np. studia chemiczne) uzyskiwali więcej punktów niż pozostali. Analiza kwestionariuszy wykazała ponadto, że uczniowie czerpiący przyjemność z nauki chemii otrzymywali w konkursie więcej punktów. Ponad połowa badanych uczyła się chemii w większym zakresie ze względu na chęć dokładniejszego poznania praw i tajemnic przyrody – te osoby miały wyniki powyżej średniej.

Deskryptory TESE: chemia, proces uczenia się, samokształcenie, uczenie się, efekt uczenia się, niepowodzenie szkolne, postępy w nauce, szkoła średnia
TESE descriptors: chemistry, learning process, self-instruction, learning, learning outcome, school failure, study progress, secondary school
Publikacje:
  • Pietruszewska, M. i Nowakowski, K. (1993). Uwarunkowania osiągnięć z chemii uczniów szkół średnich. Chemia w Szkole, 4, 221-224.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"