BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojmowanie jakości przypisywanych życiu przez młodzież uczącą się i bezrobotną
Data: [1992]
Badacz: Romuald Derbis
Abstrakt:

Celem badania było określenie jakości przypisywanych życiu przez młodzież uczącą się i bezrobotną. Badanie przeprowadzono wśród 210 uczniów klas maturalnych i częstochowskiego środowiska studenckiego (118 dziewcząt i 92 chłopców) oraz 120 bezrobotnych absolwentów szkół średnich (64 kobiety i 58 mężczyzn) w wieku około 18-25 lat. W badaniu wykorzystano kwestionariusz z pytaniami o znaczenie niektórych zmiennych sytuacyjnych (np. rodzina, praca) i dyspozycyjnych (np. inteligencja, zdrowie, poczucie wolności). Kwestionariusz zawierał także pytanie otwarte o cechy charakterystyczne dla życia o niskiej i wysokiej jakości. W obu grupach 98% respondentów zadeklarowało, że jakość życia ma dla nich znaczenie. 91% uczniów i 93% bezrobotnych czuło się za jakość ich życia odpowiedzialnymi. 69% młodzieży aktywnej i 81% bezrobotnych analizowało uwarunkowania jakości własnego życia. Młodzież bezrobotna czuła mniejsze oparcie w rodzinie niż młodzież aktywna. Najpewniej wynikło to z przekonania o radzeniu sobie na własną rękę i odcinania się od rodziny, która nie dawała wsparcia. Trzem spośród czterech dyspozycji bezrobotni przypisywali mniejsze znaczenie niż młodzież ucząca się: inteligencji, zdrowiu i wykształceniu. Większe znaczenie niż młodzież aktywna bezrobotni przypisywali wolności w działaniu (68% do 35%). Za istotne dla jakości życia bezrobotni uznawali: atmosferę w rodzinie (83%), pieniądze (80%) i inteligencję (71%). Dla młodzieży uczącej się trzy najważniejsze kryteria to: atmosfera w rodzinie (97%), inteligencja (93%) i zdrowie (91%).

Deskryptory TESE: bezrobocie, poziom życia, ubóstwo, postawa, rodzice
TESE descriptors: unemployment, standard of living, poverty, attitude, parents
Publikacje:
  • Derbis, R. (1994). Pojmowanie jakości przypisywanych życiu przez młodzież uczącą się i bezrobotną. Prace Naukowe. Psychologia, III, 5-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"