Abstrakt: |
Celem badania było określenie jakości przypisywanych życiu przez młodzież uczącą się i bezrobotną. Badanie przeprowadzono wśród 210 uczniów klas maturalnych i częstochowskiego środowiska studenckiego (118 dziewcząt i 92 chłopców) oraz 120 bezrobotnych absolwentów szkół średnich (64 kobiety i 58 mężczyzn) w wieku około 18-25 lat. W badaniu wykorzystano kwestionariusz z pytaniami o znaczenie niektórych zmiennych sytuacyjnych (np. rodzina, praca) i dyspozycyjnych (np. inteligencja, zdrowie, poczucie wolności). Kwestionariusz zawierał także pytanie otwarte o cechy charakterystyczne dla życia o niskiej i wysokiej jakości. W obu grupach 98% respondentów zadeklarowało, że jakość życia ma dla nich znaczenie. 91% uczniów i 93% bezrobotnych czuło się za jakość ich życia odpowiedzialnymi. 69% młodzieży aktywnej i 81% bezrobotnych analizowało uwarunkowania jakości własnego życia. Młodzież bezrobotna czuła mniejsze oparcie w rodzinie niż młodzież aktywna. Najpewniej wynikło to z przekonania o radzeniu sobie na własną rękę i odcinania się od rodziny, która nie dawała wsparcia. Trzem spośród czterech dyspozycji bezrobotni przypisywali mniejsze znaczenie niż młodzież ucząca się: inteligencji, zdrowiu i wykształceniu. Większe znaczenie niż młodzież aktywna bezrobotni przypisywali wolności w działaniu (68% do 35%). Za istotne dla jakości życia bezrobotni uznawali: atmosferę w rodzinie (83%), pieniądze (80%) i inteligencję (71%). Dla młodzieży uczącej się trzy najważniejsze kryteria to: atmosfera w rodzinie (97%), inteligencja (93%) i zdrowie (91%). |