BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pokolenia młodzieży polskiej w badaniach ilościowych – tropy i rozczarowania socjologa
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Krzysztof Koseła
Abstrakt:

Przedmiotem badania był problem występowania zjawiska „pokolenia” w powojennej Polsce. Przeprowadzono pod tym kątem analizę teorii socjologicznych (między innymi K. Mannheima, F. Breudela, J. Garewicza, teorii „efektu wieku”) oraz danych uzyskanych w trzech falach badania podłużnego przeprowadzonego przez CBOS (lata: 1998, 2002, 2006), dotyczącego identyfikacji młodzieży. Wyniki analizy sugerowały dwa rozwiązania trudności w identyfikacji rzeczonych „pokoleń” wśród młodzieży: 1) istnienie powojennych pokoleń jako „aktualności” dopóty, dopóki żyją ich przedstawiciele, przy jednoczesnym braku możliwości zbadania tych pokoleń za pomocą dostępnych narzędzi ilościowych; 2) brak występowania w powojennej Polsce pokoleń rozumianych jako „aktualne pokolenia”, a zamiast tego występowanie pokoleń jako „jednostek pokoleniowych”, czyli pojedynczych kontestatorów, których program zmian nie spotykał się z powszechnym odzewem.

Deskryptory TESE: młodzież, relacje międzygrupowe, społeczeństwo, badania naukowe, postawa
TESE descriptors: youth, intergroup relations, society, research, attitude
Publikacje:
  • Koseła, K. (2008). Pokolenia młodzieży polskiej w badaniach ilościowych – tropy i rozczarowania socjologa. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 36-62). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"