Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat rozumienia celów wychowania fizycznego. Sformułowano następujące pytania badawcze: które z celów zajmują najistotniejsze miejsce w realizacji wychowania fizycznego; jaka jest opinia nauczycieli na temat możliwości skutecznej realizacji celów w trakcie zajęć; czy hierarchizacje celów zróżnicowane są poziomem edukacji, wiekiem i płcią nauczycieli; jaka koncepcja wychowania fizycznego jest najbliższa badanym nauczycielom. W badaniu uczestniczyło 90 nauczycieli: 30 ze szkoły podstawowej, 30 z gimnazjum i 30 ze szkoły ponadgimnazjalnej. W próbie badawczej znalazło się 48 kobiet i 42 mężczyzn. Respondenci pochodzili z województwa opolskiego. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety, w którym pytano o: podstawowe informacje (wiek, płeć itp.), rangę trzynastu przedstawionych celów wychowania fizycznego, rezultaty nauczania w kontekście wcześniej wymienionych celów. W ostatniej części ankiety poproszono nauczycieli o wybór jednej z cztery prezentowanych koncepcji wychowania fizycznego. Na podstawie wyników badania stworzono hierarchię celów wychowania fizycznego (według sumy miejsc rankingowych): zachęcić do prowadzenia aktywnego i zdrowego stylu życia (I), zapewnić bezpieczeństwo w czasie zajęć (II), poszerzyć zasób umiejętności ruchowych (III), doceniać wagę sprawności i zdrowia (IV), zapewnić uczniom dobre samopoczucie (V), upowszechnić wartości związane z uczestnictwem w sporcie: solidarność, fair play (VI), stwarzać możliwości satysfakcjonującego uczestnictwa w zajęciach wszystkim uczniom – niezależnie od możliwości, płci lub społecznego czy kulturowego pochodzenia (VII); łącznie 13 pozycji. Nie stwierdzono, by takie zmienne jak wiek nauczycieli, płeć i typ szkoły różnicowały badanych pod względem pojmowania celów wychowania fizycznego. 68,9% respondentów uważało, że zachęcanie do prowadzenia aktywnego stylu życia jest osiągalne w stopniu zadowalającym. 64,4% deklarowało, że zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć to także cel osiągalny w stopniu zadowalającym. 28,9% nauczycieli uznało za w pełni osiągalny cel upowszechniania wartości związanych z uczestnictwem w sporcie. 14,4% uważało, że nie da się podczas lekcji wychowania fizycznego promować społecznego i kulturowego znaczenia sportu i aktywności fizycznej. Co dziesiąta osoba twierdziła, że nieosiągalne jest dla wuefisty rozwijanie umiejętności samooceny i oceny innych uczestników zajęć oraz dostrzeganie związków innych przedmiotów szkolnych z wychowaniem fizycznym. |
Publikacje: |
- Kuśnierz, C., Kopecky, M. i Pakosz, P. (2011). Pojmowanie i realizacja celów wychowania fizycznego przez nauczycieli w okresie przemian edukacyjnych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 61-65.
|