BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojmowanie czasu historycznego przez młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: czerwiec 1991
Badacz: Mirosław Lewartowski
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie stopnia przyswojenia prostych pojęć czasowych u młodzieży upośledzonej umysłowo. Badaniem objęto 34 uczniów z klas siódmych i 41 z klas ósmych szkoły podstawowej oraz 44 uczniów klas pierwszych, 47 uczniów klas drugich i 29 uczniów klas trzecich szkoły zawodowej, w wieku od 14,3 do 22,7 lat. Badania prowadzone były w grupach 8–10-osobowych, umożliwiających samodzielność. Uczniowie rozwiązywali krótki sprawdzian dotyczący pojęć czasowych. Nauczyciel czytał dwukrotnie tekst każdego zadania, po czym uczniowie mieli około minuty na zapisanie odpowiedzi. Sprawdzian trwał około 10 minut. Wyniki pokazały, że wraz z wiekiem wzrastał odsetek prawidłowych odpowiedzi na poszczególne pytania, a także odsetek uczniów, którzy odpowiedzieli na wszystkie lub prawie wszystkie pytania sprawdzianu, malał zaś odsetek tych, którzy nie odpowiedzieli na żadne pytanie. Niezauważalny w krótkich przedziałach czasu postęp w rozwoju uczniów upośledzonych umysłowo na dłuższym dystansie staje się bardziej wyraźny, co świadczy o efektach postępowania rewalidacyjnego. Na ogół u młodzieży upośledzonej umysłowo brak jest rozumienia dystansu czasowego, z czym wiąże się spłaszczenie perspektywy historycznej. W nauczaniu historii należałoby poświęcić więcej uwagi umiejscawianiu wydarzeń w czasie, co zapewne wpłynęłoby korzystnie na rozwój pojęć czasowych. Należy też rozwijać spiralnie – od klasy piątej aż do ósmej – zagadnienia związane z obliczeniami zegarowymi i kalendarzowymi.

Deskryptory TESE: historia, rozumienie, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, szkoła podstawowa, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: history, comprehension, disability, intellectual disability, primary school, vocational school
Publikacje:
  • Lewartowski, M. (1992). Pojmowanie czasu historycznego przez młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim. Szkoła Specjalna, 2-3, 82-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"