BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojemność jednostki lekcyjnej
Instytucja:
Data: 1990 – 1991
Badacz: Małgorzata Jarocka, Elwira Samonek-Miciuk
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę optymalnej pojemności jednostki lekcyjnej dla biologii. Hospitowano 170 lekcji w 48 szkołach podstawowych (klasy V-VII) i 122 liceach ogólnokształcących (klasy I-IV), wykonano protokoły lekcji pod kątem liczby realizowanych zagadnień, struktury przekazywanych treści oraz czasu przeznaczonego na opracowanie nowego materiału. Wyróżniono trzy podstawowe typy lekcji: lekcja z przewagą wykładu lub pogadanki (część werbalna: powyżej 70% czasu lekcji); lekcja z przewagą samodzielnej pracy uczniów (część werbalna: 50-70% czasu lekcji); lekcja ćwiczeniowa (część werbalna: poniżej 50% czasu lekcji). Nie zaobserwowano ani jednej lekcji z użyciem filmu dydaktycznego, którą można byłoby uznać za czwarty typ. Na podstawie wyników badania autorzy wyciągnęli następujące wnioski: lekcje prowadzone metodą słowną powinny obejmować maksymalnie do 25 trudnych i 30 łatwiejszych jednostkowych informacji; lekcje z przewagą samodzielnej pracy uczniów mogą obejmować od 20 do 25 zagadnień, zależnie od trudności materiału i tempa pracy uczniów; lekcje typu ćwiczeniowego oraz lekcje z użyciem filmu muszą ograniczać się do 15-20 zagadnień. Zdaniem autorów problematyka optymalnej pojemności lekcji wymaga dalszych badań, ponieważ otrzymane wyniki dotyczą jedynie organizacyjnej strony lekcji. 

Deskryptory TESE: biologia, lekcja, metodyka, szkoła podstawowa, szkoła średnia
TESE descriptors: biology, lesson, learning theory, primary school, secondary school
Publikacje:
  • Jarocka, M. i Samonek-Miciuk, E. (1991). Pojemność jednostki lekcyjnej. Biologia w Szkole, 4, 216-219.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"