Tytuł badania: |
Pojemność jednostki lekcyjnej |
Instytucja: |
|
Data: |
1990 – 1991 |
Badacz: |
Małgorzata Jarocka, Elwira Samonek-Miciuk |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę optymalnej pojemności jednostki lekcyjnej dla biologii. Hospitowano 170 lekcji w 48 szkołach podstawowych (klasy V-VII) i 122 liceach ogólnokształcących (klasy I-IV), wykonano protokoły lekcji pod kątem liczby realizowanych zagadnień, struktury przekazywanych treści oraz czasu przeznaczonego na opracowanie nowego materiału. Wyróżniono trzy podstawowe typy lekcji: lekcja z przewagą wykładu lub pogadanki (część werbalna: powyżej 70% czasu lekcji); lekcja z przewagą samodzielnej pracy uczniów (część werbalna: 50-70% czasu lekcji); lekcja ćwiczeniowa (część werbalna: poniżej 50% czasu lekcji). Nie zaobserwowano ani jednej lekcji z użyciem filmu dydaktycznego, którą można byłoby uznać za czwarty typ. Na podstawie wyników badania autorzy wyciągnęli następujące wnioski: lekcje prowadzone metodą słowną powinny obejmować maksymalnie do 25 trudnych i 30 łatwiejszych jednostkowych informacji; lekcje z przewagą samodzielnej pracy uczniów mogą obejmować od 20 do 25 zagadnień, zależnie od trudności materiału i tempa pracy uczniów; lekcje typu ćwiczeniowego oraz lekcje z użyciem filmu muszą ograniczać się do 15-20 zagadnień. Zdaniem autorów problematyka optymalnej pojemności lekcji wymaga dalszych badań, ponieważ otrzymane wyniki dotyczą jedynie organizacyjnej strony lekcji. |
Deskryptory TESE: |
biologia, lekcja, metodyka, szkoła podstawowa, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
biology, lesson, learning theory, primary school, secondary school |
Publikacje: |
- Jarocka, M. i Samonek-Miciuk, E. (1991). Pojemność jednostki lekcyjnej. Biologia w Szkole, 4, 216-219.
|