Abstrakt: |
W celu uzyskania informacji o stanie informatyki (TIK) w szkołach średnich i podstawowych województwa zielonogórskiego rozesłano ankietę do 251 placówek. Kwestionariusz odesłało 25 szkół średnich (na 54) oraz 56 szkół podstawowych (na 197). Odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie przysłały cztery placówki pozaszkolne. Do statystyki obejmującej sprzęt komputerowy, nauczycieli oraz przedmiot „elementy informatyki” wliczono jeszcze siedem szkół z poprzedniego badania. Pytania ankiety były związane z następującymi blokami zagadnień: sprzęt informatyczny, kadra nauczycielska, zajęcia dydaktyczne z komputerem, oprogramowanie i materiały metodyczne, uwagi dotyczące informatyzacji szkół. Część wyników opracowano za pomocą systemu komputerowego Wizytator. 72 badane szkoły posiadały sprzęt informatycznych, ale pracownie informatyczne były w 64 szkołach. Łącznie szkoły posiadały 470 komputerów, 96 drukarek i 73 stacje dysków. Przede wszystkim szkoły podstawowe były zainteresowane założeniem pracowni informatycznych. 139 nauczycieli z badanych szkół prowadziło zajęcia z wykorzystaniem komputerów, ale tylko 28 osób ukończyło studium podyplomowe informatyki, reszta zaś – mniejsze formy kształcenia. Tylko w 19 szkołach prowadzono zajęcia „elementy informatyki”, na które uczęszczało 1470 uczniów. W szkołach średnich istniały 34 koła informatyczne. Aż 99% dyrektorów badanych szkół zadeklarowało niezbędność wprowadzenia zajęć z komputerem do dydaktyki. Szkoły – by móc realizować program informatyczny – potrzebowały przede wszystkim: profesjonalnego wyposażenia, banku programów dydaktycznych, zwiększonej troski o nauczycieli informatyki, powołania laborantów przy większych pracowniach, utworzenia wojewódzkich serwisów sprzętu komputerowego, przeszkolenia większej liczby nauczycieli. Tylko siedem szkół nie miało żadnych życzeń. |