BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojęcie kultury informatycznej a rzeczywisty stan informatyki szkolnej na przykładzie szkół województwa zielonogórskiego
Data: maj 1989
Badacz: Jerzy Szczerbiński
Abstrakt:

W celu uzyskania informacji o stanie informatyki  (TIK) w szkołach średnich i podstawowych województwa zielonogórskiego rozesłano ankietę do 251 placówek. Kwestionariusz odesłało 25 szkół średnich (na 54) oraz 56 szkół podstawowych (na 197). Odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie przysłały cztery placówki pozaszkolne. Do statystyki obejmującej sprzęt komputerowy, nauczycieli oraz przedmiot „elementy informatyki” wliczono jeszcze siedem szkół z poprzedniego badania. Pytania ankiety były związane z następującymi blokami zagadnień: sprzęt informatyczny, kadra nauczycielska, zajęcia dydaktyczne z komputerem, oprogramowanie i materiały metodyczne, uwagi dotyczące informatyzacji szkół. Część wyników opracowano za pomocą systemu komputerowego Wizytator. 72 badane szkoły posiadały sprzęt informatycznych, ale pracownie informatyczne były w 64 szkołach. Łącznie szkoły posiadały 470 komputerów, 96 drukarek i 73 stacje dysków. Przede wszystkim szkoły podstawowe były zainteresowane założeniem pracowni informatycznych. 139 nauczycieli z badanych szkół prowadziło zajęcia z wykorzystaniem komputerów, ale tylko 28 osób ukończyło studium podyplomowe informatyki, reszta zaś – mniejsze formy kształcenia. Tylko w 19 szkołach prowadzono zajęcia „elementy informatyki”, na które uczęszczało 1470 uczniów. W szkołach średnich istniały 34 koła informatyczne. Aż 99% dyrektorów badanych szkół zadeklarowało niezbędność wprowadzenia zajęć z komputerem do dydaktyki. Szkoły – by móc realizować program informatyczny – potrzebowały przede wszystkim: profesjonalnego wyposażenia, banku programów dydaktycznych, zwiększonej troski o nauczycieli informatyki, powołania laborantów przy większych pracowniach, utworzenia wojewódzkich serwisów sprzętu komputerowego, przeszkolenia większej liczby nauczycieli. Tylko siedem szkół nie miało żadnych życzeń.

Deskryptory TESE: informatyka, sprzęt informatyczny, komputer, oprogramowanie dydaktyczne, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer science, ICT equipment, computer, educational software, computer usage, ICT
Publikacje:
  • Szczerbiński, J. (1990). Pojęcie kultury informatycznej a rzeczywisty stan informatyki szkolnej na przykładzie szkół województwa zielonogórskiego. Komputer w Szkole, 1, 17-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"