Abstrakt: |
Celem badania było określenie modelu spędzania czasu wolnego, stanu zainteresowań rekreacyjnych, poziomu aktywności sportowo-rekreacyjnej młodzieży i uwarunkowań związanych zainteresowaniami oraz aktywnością rekreacyjną. Badaniem objęto 2651 uczniów z 21 losowo dobranych zawodowych szkół górniczych województwa katowickiego; 64,3% stanowili uczniowie w wieku 16-17 lat. Wykorzystano kwestionariusz ankiety dla uczniów, wywiady z nauczycielami wychowania fizycznego, analizę materiałów źródłowych, dokumentacji szkolnej, lustrację uczestniczącą (warunki szkoły, wyposażenie, sposób prowadzenia zajęć WF-u). 66% uczniów miało co najmniej trzy godziny czasu wolnego dziennie; 45% przeznaczało go na odpoczynek. Dominował wypoczynek bierny: oglądanie telewizji (87%), słuchanie radia (80%), oglądanie filmów (51%); czytanie książek zadeklarowało 23%. 23% ujawniło zainteresowanie różnymi formami muzykowania, 24% techniką motoryzacyjną. Niewielu uczniów zajmowało się działalnością typowo hobbystyczną. 28% podejmowało w czasie wolnym grę w karty; 42,5% paliło papierosy, 20,3% często spożywało alkohol. Spośród 18 form działalności sportowo-rekreacyjnej najpopularniejsza była piłka nożna (18% uprawiało ją codziennie, 31,8% kilka razy w tygodniu), następnie piłka siatkowa (16%), ręczna (11%), koszykówka (8%). Formy typowo rekreacyjne były mniej popularne, najczęściej wskazywano: tenis stołowy – 18%, jazdę na rowerze – 8%, kometkę – 6%. Bardzo niskie było uczestnictwo młodzieży w sportach zimowych – 4%-9%. Udział młodzieży w ruchu turystycznym był znikomy, ograniczał się do sporadycznego uczestnictwa (do kilku razy rocznie, najczęściej spacery, wycieczki, kolonie, obozy); 84% stwierdziło, że nigdy nie uczestniczyło w turystycznych formach rekreacji. 69% nie uczestniczyło w wycieczkach krajoznawczych itp. Uczestnictwo w działalności sportowo-rekreacyjnej kilka razy w miesiącu i częściej deklarowało 26% badanych. Zainteresowania badanych uczniów były w wysokim stopniu uzależnione od warunków społeczno-ekonomicznych ich rodzin – statusu, wykształcenia rodziców (63% badanych mających rodziców o wykształceniu podstawowym rzadko podejmowało działalność ruchowo-rekreacyjną), miejsca zamieszkania (właściwsza była aktywność uczniów mieszkających z rodziną niż w internacie). Poziom aktywności ruchowo-sportowej był uwarunkowany rodzajem zainteresowań rekreacyjnych. |