Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytania: jakie są zainteresowania psychologów i pedagogów pracujących w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym – inwentaryzowane oraz deklarowane wprost – i jak mają się one do siebie; czy słuszne jest, że w profilach zainteresowań tych grup zawodowych będą dominować zainteresowania opiekuńcze i czy płeć jest czynnikiem różnicującym te profile. Badaniem objęto 182 psychologów (w tym 162 kobiety) i 130 pedagogów (108 kobiet) pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w małych, dużych i średnich miastach. Zastosowano Inwentarz Zainteresowań A. Frydrychowicz, J. Jaworskiej, T. Woynarowskiej i A. Matuszewskiego. Wyniki potwierdziły oczekiwaną wysoką pozycję zainteresowań opiekuńczych w profilach badanych i towarzyszące im wysokie zainteresowania literackie i plastyczne. W zakresie zainteresowań inwentaryzowanych u kobiet psychologów i pedagogów dominowały zainteresowania opiekuńcze, u mężczyzn psychologów – literackie; różnica między kobietami a mężczyznami w zakresie zainteresowań opiekuńczych nie była jednak istotna. W profilach zainteresowań kobiet pedagogów oraz psychologów niezależnie od płci najwyższe średnie osiągały skale dotyczące zainteresowań opiekuńczych, literackich i plastycznych. Zainteresowania tych grup określono jako spójne (literacko-artystyczne), w przeciwieństwie do zainteresowań mężczyzn pedagogów – najwyższe w ich profilu zainteresowania opiekuńcze i techniczne były niespójne, zainteresowania plastyczne należały do najniższych, niższe były też zainteresowania literackie. Stwierdzono jedynie częściową zgodność zainteresowań inwentaryzowanych i deklarowanych. 23,4% kobiet psychologów o dominujących zainteresowaniach opiekuńczych wybrało opiekę i wychowanie jako dziedzinę działalności zawodowej, do której we własnej ocenie mają największe predyspozycje; w przypadku kobiet pedagogów zgodność wystąpiła u 24%; nie odnotowano zgodności u żadnego z badanych mężczyzn. Wśród zainteresowań deklarowanych kobiety psychologowie preferowały opiekę i wychowanie – 55,5%, a mężczyźni leczenie – 30%; pedagodzy obu płci preferowali opiekę i wychowanie – odpowiednio 72,2% i 36,4%. |