BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura wewnętrzna kondycyjnych zdolności motorycznych dziewcząt w wieku 8-13 lat
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Bogusława Gierat, Władysław Młynarski
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, czy teoretycznie opisane elementy struktury zdolności kondycyjnych znajdują potwierdzenie w badaniach empirycznych. Badanie dotyczyło rozpoznania wewnętrznej struktury kondycyjnego obszaru możliwości człowieka, określenia wpływu wieku dzieci i młodzieży na badane zjawisko oraz wskazania najbardziej trafnych metod ich oceny. Badaniem objęto 238 uczennic szkoły podstawowej nr 12 w Katowicach w wieku od 8 do 13 lat. W doborze metod oceny różnych aspektów zdolności kondycyjnych kierowano się możliwością ich stosowania przez nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów. Diagnozowano: siłę względną mięśni brzucha, siłę statyczną mięśni obręczy barkowej, siłę dynamiczną zrywną mięśni całego ciała, szybkość biegową, wytrzymałość szybkościową i krótkiego czasu, wytrzymałość średniego czasu, wytrzymałość długiego czasu. Próby przeprowadzano zgodnie z instrukcjami testów: Denisiuka, Zuchory, Coopera i Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej. Strukturę wewnętrzną w obrębie uzyskanych wyników określono metodą analizy czynnikowej. Obliczeń wyników dokonano dla kolejnych kategorii wiekowych; wydzielono grupę młodszą (klasy II-IV) i starszą (V-VIII). Stwierdzono, że rozkład wyników pomiarów zdolności kondycyjnych badanych miał charakter normalny. Wiek dziewcząt nie miał zasadniczego wpływu na strukturę czynnikową wartości kondycyjnych. Największy procent wariancji wspólnej wyjaśniały czynniki wytrzymałościowe, ich charakter był jednak różny w zależności od wieku badanych. Czynnikami wspólnymi obu grup wiekowych były: siła statyczna, szybkość biegowa, wytrzymałość siłowa, wytrzymałość krótkiego i średniego czasu, siła dynamiczna zrywna. Stwierdzona struktura wewnętrzna zdolności kondycyjnych wskazywała wyraźnie na wiodącą rolę wytrzymałości w obrębie badanych możliwości motorycznych. Wyniki potwierdziły konieczność dokonywania oddzielnych pomiarów szybkości globalnej (biegowej) i częstotliwości ruchów. Wysunięto postulat, że pomiar zdolności kondycyjnych w wersji minimalnej powinien obejmować diagnozę: wytrzymałości średniego czasu i siłowej, siły statycznej i dynamicznej zrywnej, szybkości lokomocyjnej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój motoryczny, rozwój fizyczny, uczeń, szkoła podstawowa, zdrowie, płeć żeńska
TESE descriptors: physical education, motor development, physical development, pupil, primary school, health, female
Publikacje:
  • Młynarski, W. i Gierat, B. (1993). Struktura wewnętrzna kondycyjnych zdolności motorycznych dziewcząt w wieku 8-13 lat. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 2, 275-281.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"