Tytuł badania: |
Struktura wartości w późnym dzieciństwie |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Jan Cieciuch, Anna K. Döring, Justyna Harasimczuk |
Abstrakt: |
W badaniu posłużono się metodą Picture-Based Value Survey for Children, w polskiej adaptacji Cieciucha i Harasimowicz. Badaniem objęto 389 dzieci w wieku 7-12 lat, uczęszczających do klas I-VI w szkołach podstawowych w kilku miejscowościach województwa podlaskiego. W badanej próbie było 49% chłopców. Weryfikacji poddano dwie hipotezy: 1. W okresie późnego dzieciństwa struktura wartości przybiera formę struktury kołowej z rozróżnialnymi kilkoma typami wartości, uporządkowanymi według dwóch wymiarów: otwartość na zmiany – zachowawczość oraz przekraczanie siebie – umacnianie siebie. 2. Struktura wartości dzieci z początku okresu późnego dzieciństwa jest mniej zróżnicowana niż u dzieci znajdujących się w końcowej fazie tego okresu. Na podstawie wyników badania potwierdzono przytoczoną hipotezę – rzeczywiście organizacja wartości w badanej próbie skupiła się na dwóch wymiarach: umacnianie siebie – przekraczanie siebie oraz otwartość na zmiany – zachowawczość. Wyodrębniono siedem typów wartości, w tym samodzielne: uniwersalizm, kierowanie sobą, osiągnięcia i władza, połączone: stymulacja i hedonizm, bezpieczeństwo i przystosowanie, życzliwość i tradycja. Wśród respondentów w wieku od siedmiu do dziewięciu lat wyszczególniono sześć kategorii wartości, a wśród dzieci w wieku 10-12 lat – osiem. |
Autorskie słowa kluczowe: |
późne dzieciństwo, struktura wartości, koło wartości |
Author's Keywords: |
late childhood, value structure, value circle |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, wartości obywatelskie, dziecko, osobowość, rozumienie |
TESE descriptors: |
child rearing, civic values, child, personality, comprehension |
Publikacje: |
- Cieciuch, J., Harasimczuk, J. i Döring, A.K. (2010). Struktura wartości w późnym dzieciństwie. Psychologia Rozwojowa, 2, 33-45.
|