BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura wartości w późnym dzieciństwie
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Jan Cieciuch, Anna K. Döring, Justyna Harasimczuk
Abstrakt:

W badaniu posłużono się metodą Picture-Based Value Survey for Children, w polskiej adaptacji Cieciucha i Harasimowicz. Badaniem objęto 389 dzieci w wieku 7-12 lat, uczęszczających do klas I-VI w szkołach podstawowych w kilku miejscowościach województwa podlaskiego. W badanej próbie było 49% chłopców. Weryfikacji poddano dwie hipotezy: 1. W okresie późnego dzieciństwa struktura wartości przybiera formę struktury kołowej z rozróżnialnymi kilkoma typami wartości, uporządkowanymi według dwóch wymiarów: otwartość na zmiany – zachowawczość oraz przekraczanie siebie – umacnianie siebie. 2. Struktura wartości dzieci z początku okresu późnego dzieciństwa jest mniej zróżnicowana niż u dzieci znajdujących się w końcowej fazie tego okresu. Na podstawie wyników badania potwierdzono przytoczoną hipotezę – rzeczywiście organizacja wartości w badanej próbie skupiła się na dwóch wymiarach: umacnianie siebie – przekraczanie siebie oraz otwartość na zmiany – zachowawczość. Wyodrębniono siedem typów wartości, w tym samodzielne: uniwersalizm, kierowanie sobą, osiągnięcia i władza, połączone: stymulacja i hedonizm, bezpieczeństwo i przystosowanie, życzliwość i tradycja. Wśród respondentów w wieku od siedmiu do dziewięciu lat wyszczególniono sześć kategorii wartości, a wśród dzieci w wieku 10-12 lat – osiem.

Autorskie słowa kluczowe: późne dzieciństwo, struktura wartości, koło wartości
Author's Keywords: late childhood, value structure, value circle
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, wartości obywatelskie, dziecko, osobowość, rozumienie
TESE descriptors: child rearing, civic values, child, personality, comprehension
Publikacje:
  • Cieciuch, J., Harasimczuk, J. i Döring, A.K. (2010). Struktura wartości w późnym dzieciństwie. Psychologia Rozwojowa, 2, 33-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"