BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tryb życia młodzieży szkół średnich
Instytucja:
Data: luty 1990
Badacz: Donata Woitas-Ślubowska
Abstrakt:

Celem badania była próba oceny niektórych elementów trybu życia wybranej grupy młodzieży z punktu widzenia higieny. Przeprowadzono badanie trybu życia 144 uczniów w wieku 15-20 lat, ze szkół średnich Gorzowa Wielkopolskiego: 71 z technikum, 73 z liceum ogólnokształcącego. Zastosowano anonimowe badanie ankietowe (dotyczące sytuacji socjalno-bytowej ucznia, czasu przeznaczonego na poszczególne czynności w ciągu dnia, rozkładu i liczby spożywanych posiłków) i analizę 16 tygodniowych planów zajęć szkolnych. Wyniki opracowano statystycznie, do oceny zastosowano kompleksową ocenę punktową Waldemara Bandury. Stwierdzono, że ogół badanych prowadził rażąco nieprawidłowy, antyzdrowotny rozkład dnia, przejawiający się niedoborami snu i ruchu na świeżym powietrzu, zbyt długą nauką w szkole, niewystarczającą liczbą spożywanych posiłków. Odnotowano ogromne różnice indywidualne w długości snu – od 5,5 do 13,5 godzin; w dniach nauki długość snu mieściła się normie higienicznej lub była niższa, w dniach wolnych przekraczała ją. W dniach szkolnych niedosypiało 53,8% badanych z LO, w dniach wolnych 5,6%; dla uczniów technikum odsetki te wynosiły odpowiednio 34,8% i 5,6%. W obu grupach wyższy był odsetek śpiących zbyt krótko chłopców niż dziewcząt. Wykazano zbyt małą średnią liczbę posiłków: u licealistów w dniach roboczych i wolnych, u dziewcząt z technikum w dniach wolnych, u chłopców w dniach nauki. Odsetek uczniów jadających zbyt rzadko wynosił 57,7% u dziewcząt i 42,1% chłopców z LO, w technikum odpowiednio 75,8% i 49,9%; najczęściej pomijanymi posiłkami były pierwsze i drugie śniadanie. 43,7% badanych z LO i 22% z technikum w dniach nauki nie realizowało normy higienicznej ruchu na świeżym powietrzu; w dniach wolnych odsetek ten wynosił odpowiednio 39,4% i 8,3%. Stwierdzono, że w pewnym stopniu jest to uzasadnione codziennym długim pobytem w szkole i odrabianiem lekcji. Analizowane plany zajęć wykazywały poważne błędy: zbyt dużą (przekraczanie dziennej normy lekcji o dwie, trzy) i zróżnicowaną w poszczególnych dniach liczbę lekcji, blokowanie przedmiotów trudnych i zdwajanie ich lekcji, umieszczanie ich na ostatnich godzinach zajęć, zbyt krótkie przerwy międzylekcyjne. Najwięcej błędów wystąpiło w rozkładach zajęć czwartej klasy technikum (ze względu na praktyki zawodowe). W badanym liceum wymiar tygodniowy lekcji wynosił 33-35, w technikum 30-35 godzin; dzienna liczba lekcji wynosiła od sześciu do ośmiu. Uczniowie liceum przeznaczali więcej czasu na naukę w domu niż uczniowie technikum; dziewczęta niezależnie od szkoły uczyły się dłużej o 0,7-1 godziny dziennie niż chłopcy. Normy higieniczne czasu nauki w domu przekraczało w dniach pracy 4,1% uczniów technikum, w dniach wolnych 8,4%; u licealistów odpowiednio 47,9% i 54%. Ocena wyników według Bandury wykazała, że 100% młodzieży prowadziło antyzdrowotny tryb życia. Wyniki wskazują na konieczność podjęcia systematycznych działań wychowawczych i organizacyjnych, zmierzających do wpojenia dzieciom i młodzieży zdrowego stylu życia.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, edukacja zdrowotna, wypoczynek, rozkład zajęć, wymiar czasu nauki
TESE descriptors: pupil, secondary school, health education, leisure, timetable, taught time
Publikacje:
  • Woitas-Ślubowska, D. (1993). Tryb życia młodzieży szkół średnich. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 2, 65-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"