BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tryb opowiadania dorastającej młodzieży o swoich rodzicach i jego uwarunkowania
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Magdalena Budziszewska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób pod względem treściowym i formalnym wyrażane są opowieści tych osób [dorastającej młodzieży] dotyczące własnych rodziców oraz jak w zależności od poziomu ukształtowania się dorosłego Ja i poczucia dorosłości zmienia się formalny i treściowy zakres tych opowieści? Badaniem objęto 137 osób w wieku od 16 do 19 lat. Respondenci uczęszczali do warszawskich liceów. Pomiar składał się z dwóch etapów: kwestionariuszowego i narracyjnego; do analizy zakwalifikowano dane 120 osób, w tym 52 mężczyzn i 68 kobiet. W etapie kwestionariuszowym wykorzystano Kwestionariusz Oceny Własnej Sytuacji Życiowej Zagórskiej. O swoich rodzicach młodzież wypowiadała się najczęściej za pomocą narracji argumentująco-komentującej – teksty takie stanowiły 55% próby. 23 teksty miały charakter opisowy, a 31 – narracyjny. W tekstach argumentacyjnych pojawiały się takie kategorie jak: dotyczące miłości (Bardzo ich kocham i oni mnie kochają), wychowania (Moi rodzice wychowują mnie dobrze), kontaktu (Z moimi rodzicami mam bardzo dobry kontakt), autorytetu (Moi rodzice są dla mnie najważniejszym autorytetem), "zlania się" (Moi rodzice i ja to jedno. Nie wyobrażam sobie życia bez nich) oraz konfliktów (Oczywiście zdarzają się konflikty). W tekstach deskryptywnych pojawiały się takie tematy jak: opisy wyglądu zewnętrznego, opisy cech charakteru, zainteresowań, hobby, codziennych zajęć i braków w umiejętnościach. Na podstawie wyników badania stwierdzono istnienie związku między narracyjnością a poczuciem osiągniętej tożsamości, na skali której autorzy opisów narracyjnych uzyskali najwyższe wyniki.

Autorskie słowa kluczowe: narracja, doświadczenie indywidualne, subiektywne poczucie dorosłości
Author's Keywords: narration
Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, kompetencje językowe, kompetencje
TESE descriptors: parents, family, adult-child relation, parent-child relation, language skills, competence
Publikacje:
  • Budziszewska, M. (2007). Tryb opowiadania dorastającej młodzieży o swoich rodzicach i jego uwarunkowania. Psychologia Rozwojowa, 1, 77-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"