BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tryb życia, styl życia uczniów klas I-III
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Krystyna Rogulska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka trybu i stylu życia uczniów z klas I–III szkoły podstawowej. W badaniu uczestniczyło 420 uczniów, w tym 220 dziewczynek i 200 chłopców. Uczęszczali oni do 27 szkół podstawowych w środowiskach: wielkomiejskim, małomiasteczkowym i wiejskim. Jeśli chodzi o aktywności fizyczną, to wśród dzieci najpopularniejsze były następujące formy ruchu: bieganie (54%), jazda na rowerze (30%), gry zespołowe (28%), w tym piłka nożna, zwłaszcza wśród chłopców. 19% badanych w wolnym czasie gimnastykowało się, 17% chodziło na spacery, 9% jeździło na wrotkach albo łyżworolkach, 5% uprawiało tenis stołowy i ziemny, 4% pływało, 3% jeździło konno, tańczyło, uprawiało sporty zimowe. 40% uczniów ćwiczyło intensywnie kilka razy w tygodniu przez dwie, trzy godziny, 35% codziennie przez dwie, trzy godziny, a 21% raz w tygodniu przez dwie, trzy godziny. 4% badanych ćwiczyło kilka razy w miesiącu. Po lekcjach w szkole uczniowie odrabiają prace domowe, wykonują pozaszkolne obowiązki albo obowiązki domowe, poświęcają się też indywidualnym dowolnym zajęciom. Około 80% respondentów odrabiało zadania domowe tego samego dnia, po zakończeniu lekcji, po południu albo wieczorem. Ponad połowa badanych uczęszczająca do szkoły na drugą zmianę odrabiała lekcje także w soboty i w niedziele. Dzieci odrabiały lekcje dziennie przez pół godziny (maksymalnie do dwóch godzin), średnio przez jedną godzinę zegarową. 53% respondentów prawie codziennie wykonywało obowiązki domowe, np. zakupy, opieka nad zwierzętami, odkurzanie. 9% uczniów opiekowało się rodzeństwem albo starszymi osobami kilka razy w tygodniu, a 12% pomagało rodzicom w pracach działkowych (sezonowo). 20% dzieci musiało pilnować domu. Obowiązki domowe – według deklaracji uczniów – zajmowały im od pół godziny do jednej godziny dziennie. Do zajęć dowolnych zaliczono oglądanie telewizji (100% wskazań) – 47% badanych spędzało przed telewizorem blisko trzy godziny dziennie. 16% spędzało swój wolny czas przed komputerem.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, wakacje, opieka nad dzieckiem, kino, czytanie, kultura, środki masowego przekazu, posiłek szkolny
TESE descriptors: leisure education, leisure, holidays, childcare, cinema, reading, culture, mass media, school meal
Publikacje:
  • Rogulska, K. (1998). Tryb życia, styl życia uczniów klas I-III. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 65-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"