Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów o zajęciach wychowania fizycznego; wyniki miały posłużyć jako głos w dyskusji nad reformą nauczania WF-u. Badanie zrealizowano w 10 wybranych szkołach żoliborskich w Warszawie; próba obejmowała uczniów klas V-VIII szkół podstawowych i klas I-IV liceów ogólnokształcących, łącznie 1092 osoby (580 dziewcząt, 512 chłopców). Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety zawierającej następujące pytania: czy wymiar dwóch godzin tygodniowo przeznaczony na lekcje WF-u jest zadowalający; jaki jest emocjonalny stosunek uczniów do wychowania fizycznego; jakie umiejętności zdobywają podczas lekcji WF-u; jakich umiejętności chcieliby się nauczyć na lekcjach WF-u. Większość badanych uznała obowiązującą liczbę godzin za zbyt małą (70,23%), częściej wskazywali tę odpowiedź chłopcy (81,64%) niż dziewczęta (60,17%); za zwiększonym wymiarem godzin częściej opowiadali się też uczniowie szkół podstawowych niż ogólnokształcących. Badani przede wszystkim bardzo lubili lekcje WF-u (odpowiedzi odpowiednio 38,91% i 40,75%), stosunek obojętny miało 15,71%, 4,62% negatywny. Lekcje WF-u kojarzyły się młodzieży przede wszystkim ze sprawnością, zdrowiem, przyjemnością, odprężeniem; najmniej badanych kojarzyło je z przykrością, przymusem i nudą. W szkołach dominowały lekcje poświęcane koszykówce i piłce siatkowej (tylko w szkołach podstawowych na pierwszym miejscu były gry i zabawy); gimnastyka była prowadzona tylko z dziewczętami; niskie pozycje zajmowała lekkoatletyka. Niezależnie od płci i wieku młodzież chciałaby się uczyć gry w tenisa, piłkę siatkową i koszykówkę, pływania; dziewczęta chciałyby także uczyć się tańca, jazdy konnej i gimnastyki, chłopcy – sportów walki i różnych gier. Stwierdzono, że oczekiwania uczniów zdecydowanie odbiegają od propozycji zawartych w programie; realizacja niektórych postulatów uczniów może być łatwiejsza w ramach systemu kształcenia grupowego (a nie klasowo-lekcyjnego), pod warunkiem zmiany sposobu kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. |