BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowanie fizyczne a kompetencje zdrowotne według opinii studentów pierwszego roku wybranych wyższych uczelni
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Mirosława Cieślicka, Andrzej Lewandowski, Mirosława Śmiglewska, Błażej Stankiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ wychowania fizycznego na kompetencje zdrowotne – w opinii badanych studentów. Sformułowano trzy szczegółowe pytania badawcze: jaki udział miała edukacja szkolna, na poszczególnych etapach kształcenia, w wychowaniu zdrowotnym; w jakim zakresie realizowane były poszczególne wymiary zdrowia; jakie były miejsce i rola wychowania fizycznego w realizacji poszczególnych aspektów zdrowia. W badaniu uczestniczyło 128 respondentów studiujących na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz w Wyższej Hanzeatyckiej Szkole Zawodowej w Słupsku. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (kwestionariuszem ankiety). Po przeprowadzeniu ankiety wykonano analizę statystyczną za pomocą metody rozkładu liczebności. Zdaniem studentów najważniejszym dla nich źródłem edukacji zdrowotnej była uczelnia wyższa – 48% wskazań. Na drugim miejscu znalazły się wskazania: rodzice, telewizja, internet, znajomi i literatura (41%). Znacznie mniejszą rolę w kształtowaniu wiedzy na temat zdrowia przypisywano: szkole podstawowej (36%), gimnazjum (33%) oraz szkole ponadgimnazjalnej (29%). 94% respondentów brało udział – według własnych deklaracji – w edukacji dotyczącej zdrowia fizycznego, 34% – w edukacji dotyczącej zdrowia psychicznego, 22% – emocjonalnego, 29% – społecznego, a 29% – seksualnego. 59% badanych twierdziło, że podczas lekcji wychowania fizycznego, które mieli w szkole, nie rozmawiano na temat edukacji zdrowotnej. Do treści związanych z edukacją zdrowotną, omawianych podczas lekcji wychowania fizycznego, zaliczono: mierzenie pojemności życiowej płuc i uczenie się na temat znaczenia dobrego oddychania (85% wskazań), określanie poziomu rozwoju fizycznego i indywidualnych potrzeb (25%), wiedzę na temat zasad gry fair play (49%), higienę ciała i stroju do ćwiczeń (48%), wskaźniki prawidłowej i wadliwej postawy ciała (30%), ideę olimpijską w szkole (29%), sędziowanie gier, zabaw i konkursów (29%), organizowanie gier, zabaw i konkursów (21%), kształtowanie odporności na stres, niepowodzenia i porażki (16%) i in.

Author's Keywords: physical education, health education, students
Deskryptory TESE: zdrowie, choroba, wiedza, wychowanie fizyczne, kompetencje, nauki o zdrowiu
TESE descriptors: health, illness, knowledge, physical education, competence, health sciences
Publikacje:
  • Śmiglewska, M., Cieślicka, M., Lewandowski, A. i Stankiewicz, B. (2013). Wychowanie fizyczne a kompetencje zdrowotne według opinii studentów pierwszego roku wybranych wyższych uczelni. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 27-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"