Abstrakt: |
Celem projektu było zbadanie poczucia bezpieczeństwa dzieci w szkole, w środowisku rówieśniczym oraz w domu. Zbadano także aktywność pozalekcyjną i pozaszkolną uczniów. Badanie przeprowadzono techniką ankietową, zostało skierowane do uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych z Łodzi. Ankietę wypełniło 19 tysięcy uczniów z ponad 80 szkół. Jak wynika z badań, uczniowie liceów i zespołów szkół ponadgimnazjalnych czują się w szkole bezpiecznie, gimnazjaliści nieco mniej bezpiecznie, a najmniejsze poczucie bezpieczeństwa mają uczniowie szkół podstawowych. Wśród czynników wywołujących zachowania agresywne uczniowie wymieniają: zróżnicowany status materialny, niesprawiedliwość w ocenianiu przez nauczycieli i nudny sposób prowadzenia lekcji, a także doświadczenia przemocy w domu. Ocenie poddano także niektóre aspekty związane z pracą nauczycieli. W opinii uczniów większość nauczycieli prowadzi lekcje tak, że uczniowie się na nich nudzą. W opinii łódzkich socjologów nuda na lekcjach jest jedną z przyczyn wzrostu zachowań agresywnych. |