Obserwuj
Tytuł badania: |
Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2013 – maj 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Raport badawczy powstał w oparciu o jakościowe i ilościowe metody pozyskiwania danych. Tematem przewodnim było bezpieczeństwo dzieci w internecie. Badanie jakościowe miało na celu diagnozę postaw i wiedzy na temat zagrożeń związanych z siecią. Przebadano rodziców oraz dzieci z wykorzystaniem: forum, zogniskowanych wywiadów grupowych, wywiadów typu affinity. Łącznie przeprowadzono 4 sesje i 11 wywiadów. W badaniu ilościowym także uczestniczyli rodzice (702 osoby, w tym 63% kobiet) i dzieci (500 osób, tym 51% chłopców). Zastosowano techniki: CATI i PAPI. Wyniki badań pokazały, że dzieci i rodzice najczęściej korzystają z internetu (TIK) w domu (po 100% odpowiedzi), w szkole i u znajomych. Dowiedziono, że telefon i tablet to urządzenia, z których częściej korzysta się w domu (38%). Pokazano mniejszy wskaźnik korzystania z zasobów sieci przez rodziców niż dzieci. 55% dzieci posiadało telefon komórkowy/tablet z dostępem do internetu. Do najczęściej wymienianego portalu społecznościowego należy Facebook (70% badanych dzieci miało założone konto). 66% dzieci potwierdziło, że zdarzyło im się pomagać swoim rodzicom w pozyskiwaniu informacji z zasobów sieciowych. Biorąc pod uwagę kwestię bezpieczeństwa w internecie, dzieci boją się przede wszystkim wirusów/hakerów (49%), natomiast rodzice obawiają się kontaktu dzieci z niebezpiecznymi treściami (65%). Zagrożenia w sieci nie są tematem tabu: dwie trzecie dzieci oraz 90% rodziców rozmawiało na ten temat. 84% rodziców twierdziło, że ustaliło z dzieckiem zasady korzystania z sieci. |
Deskryptory TESE: |
bezpieczeństwo, Internet, dziecko, profilaktyka, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
safety, Internet, child, prevention, ICT |
Publikacje: |
- Orange Polska. (2013). Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych. Pobrane z fdn.pl
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.