Abstrakt: |
Celem badania była ocena efektów wychowania zdrowotnego wrocławskich dzieci rozpoczynających naukę szkolną, objętych programem wychowania przedszkolnego. Zamierzano poznać poziom sprawności fizycznej i ruchowej badanej grupy oraz ukazać różnice w poziomie sprawności w związku z różnym stopniem realizacji treści wychowania przedszkolnego, a także znaleźć odpowiedź na pytanie, gdzie tkwi przyczyna obniżającego się poziomu sprawności fizycznej społeczeństwa. Badaniem objęto cztery grupy sześciolatków (po 91 dzieci) z Przedszkola nr 84 we Wrocławiu oraz grupę kontrolną – 22 sześciolatków z Przedszkola nr 107. Metodą był test sprawności ruchowej, zawarty w karcie oceny efektów wychowania zdrowotnego dzieci sześcioletnich, opracowany w Zakładzie Teorii Wychowania Fizycznego AWF we Wrocławiu na podstawie obowiązującego programu wychowania w przedszkolu. Test obejmował: umiejętność rzutów i chwytów piłki, przewrót w przód, przeskok przez ławeczkę gimnastyczną, umiejętność zachowania równowagi w przejściu krokiem dowolnym po wąskiej listwie ławeczki z wykonaniem zadań dodatkowych. Zastosowano również wrocławski test sprawności fizycznej dla przedszkolaków, opracowany przez B. Sekitę. Test składał się z czterech prób: siły (rzut kilogramową piłką znad głowy), mocy (skok w dal z miejsca), szybkości (bieg na 20 m ze startu wysokiego), zwinności (biega wahadłowy 4 x 5 m z przenoszeniem klocka). Dzieci z obu przedszkoli miały największe kłopoty z wykonaniem przewrotu w przód (nie udało się to 36% badanych z Przedszkola nr 107 i 77% z Przedszkola nr 84); w Przedszkolu nr 84 dzieci bardzo słabo opanowały rzuty i chwyty piłki, słabo umiejętność przeskoków zawrotnych; w Przedszkolu nr 107 22% dzieci nie opanowało umiejętności zachowania równowagi. W Przedszkolu nr 107 tylko jedno dziecko w próbie szybkości otrzymało ocenę niedostateczną; w Przedszkolu nr 84 niedostateczny poziom wykazało pięcioro dzieci w próbie zwinności, sześcioro w próbie mocy, 11 w próbie siły i sześcioro w próbie szybkości. Uznano, że sprawność ruchowa badanych dzieci kształtowała się na poziomie dostatecznym. Stwierdzono, że zaznaczająca się różnica na korzyść dzieci z grupy kontrolnej świadczy o niepełnej realizacji programu wychowania zdrowotnego w zakresie sprawności ruchowej w tradycyjnym przedszkolu; zorganizowane zajęcia WF-u w przedszkolu w znacznym stopniu wpływają na poprawę poziomu sprawności ruchowej, jednak liczba godzin tygodniowo (od jednej do dwóch) nie jest wystarczająca w celu uzyskania dobrego lub bardzo dobrego poziomu sprawności ruchowej w całej grupie. Niski poziom sprawności ruchowej świadczył również o zaniedbaniach ze strony domu. Biorąc pod uwagę wyniki testu wrocławskiego, poziom sprawności dzieci z obu przedszkoli kształtował się na dobrym poziomie. Wśród dzieci z Przedszkola nr 84 widoczne było znaczne zróżnicowanie poziomu sprawności. |