Abstrakt: |
Badania przeprowadzono w celu analizy opinii nauczycieli na temat poziomu różnych form doskonalenia zawodowego. Próbę badawczą stanowiło 2402 pedagogów, których za pośrednictwem ankiety zapytano m.in. o poziom merytoryczny i organizacyjny studiów podyplomowych czy ich pozytywne i negatywne aspekty. Respondenci najwyżej cenili pod względem merytorycznym i organizacyjnym studia podyplomowe organizowane przez uczelnie (41,79%), następnie publiczne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez samorząd województwa (26,47%), publiczne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez powiat (7,49%), niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli (5,8%) oraz publiczne placówki doskonalenia prowadzone przez gminę (3,12%). 15,27% nauczycieli nie wyraziło swojego zdania na powyższy temat. Do zalet form doskonalenia organizowanych przez wyższe szkoły najczęściej zaliczano kwalifikowaną kadrę i udział praktyków, dobrą organizację (w tym zachowanie równowagi pomiędzy wykładami teoretycznymi a warsztatami), dużą liczbę pomocy naukowych, dobrą bazę, prestiż oraz możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji. Duże znaczenie odgrywały niskie koszty oraz bliska odległość od miejsca zamieszkania. Brak zdania odnotowano w przypadku 1205 osób. Wśród negatywnych aspektów form doskonalenia organizowanych przez uczelnie najczęściej wskazywano wysokie koszty, złą organizację (w tym np. duże grupy ćwiczeniowe), mało pomocy naukowych, złą bazę lokalową, niezgodność treści z założeniami reformy systemu edukacji. |