BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom studiów podyplomowych organizowanych w latach 1999-2000 w opinii nauczycieli
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Joanna Michalak
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w celu analizy opinii nauczycieli na temat poziomu różnych form doskonalenia zawodowego. Próbę badawczą stanowiło 2402 pedagogów, których za pośrednictwem ankiety zapytano m.in. o poziom merytoryczny i organizacyjny studiów podyplomowych czy ich pozytywne i negatywne aspekty. Respondenci najwyżej cenili pod względem merytorycznym i organizacyjnym studia podyplomowe organizowane przez uczelnie (41,79%), następnie publiczne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez samorząd województwa (26,47%), publiczne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez powiat (7,49%), niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli (5,8%) oraz publiczne placówki doskonalenia prowadzone przez gminę (3,12%). 15,27% nauczycieli nie wyraziło swojego zdania na powyższy temat. Do zalet form doskonalenia organizowanych przez wyższe szkoły najczęściej zaliczano kwalifikowaną kadrę i udział praktyków, dobrą organizację (w tym zachowanie równowagi pomiędzy wykładami teoretycznymi a warsztatami), dużą liczbę pomocy naukowych, dobrą bazę, prestiż oraz możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji. Duże znaczenie odgrywały niskie koszty oraz bliska odległość od miejsca zamieszkania. Brak zdania odnotowano w przypadku 1205 osób. Wśród negatywnych aspektów form doskonalenia organizowanych przez uczelnie najczęściej wskazywano wysokie koszty, złą organizację (w tym np. duże grupy ćwiczeniowe), mało pomocy naukowych, złą bazę lokalową, niezgodność treści z założeniami reformy systemu edukacji.

Autorskie słowa kluczowe: doskonalenie zawodowe, dokształcanie, placówki doskonalenia nauczycieli, formy doskonalenia nauczycieli
Author's Keywords: professional development, inservice training courses, centres of teachers' training, forms of teachers' training
Deskryptory TESE: nauczyciel, ocenianie, ocena nauczycieli, postawa, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: teacher, marking, evaluation of teachers, attitude, in-service teacher training
Publikacje:
  • Michalak, J. (2007). Poziom studiów podyplomowych organizowanych w latach 1999-2000 w opinii nauczycieli. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 137-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"