BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ zwiększonej liczby godzin wychowania fizycznego i sportu na sprawność umysłową uczniów z klas sportowych
Instytucja:
Data: [1989] – [1992]
Badacz: Edward Wlazło
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy zwiększona liczba godzin szkolnej kultury fizycznej ma związek ze sprawnością umysłową (a nie tylko ruchową czy sportową). Autorów interesował poziom tej sprawności związany z uczestnictwem w zajęciach ruchowych. W pierwszym etapie badania objęto nim cztery klasy sportowe (V-VIII) i cztery klasy niesportowe (VI-VIII). W drugim etapie uczestniczyły te same klasy (oprócz klas ósmych z pierwszego pomiaru). Z klasami piątymi powtórzono pomiary po upływie trzech lat, z klasami szóstymi (z pierwszego etapu) po upływie dwóch lat, z klasami siódmymi (z pierwszego etapu) po upływie roku. W analizie uwzględniono wyniki 146 uczniów, którzy wzięli udział w obu etapach. Posłużono się Testem Matryc Ravena w wersji TMS-60 z roku 1938. Wyniki nie potwierdziły poglądu, że dodatkowe zajęcia z zakresu szkolnej kultury fizycznej wpływają w sposób jednoznacznie korzystny na sprawność umysłową, ocenianą testem TMS-60. W obu etapach badania w klasach sportowych ujawniono jednak lepsze wyniki w omawianym teście niż w klasach niesportowych, co uznano za efekt przeprowadzonej selekcji i naboru uczniów, a nie rezultat działań wychowawczych. Stwierdzono, że im dłużej uczniowie przebywają w szkole, tym mniejsza jest różnica między wyróżnionymi klasami pod względem rozwoju sprawności umysłowej uczniów. Wysunięto przypuszczenie, że zachodzi tu raczej negatywny wpływ zwiększonej liczby godzin WF-u i sportu szkolnego na rozwój ogólnej sprawności umysłowej. Stwierdzono, że referowane wyniki dotyczą zbyt małej liczby uczniów i nie należy ich uogólniać.

Autorskie słowa kluczowe: sprawność umysłowa uczniów, klasy sportowe
Author's Keywords: mental efficiency of schoolchildren, classes specializing in sport
Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, inteligencja, wychowanie fizyczne, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, szkoła podstawowa
TESE descriptors: cognitive development, intelligence, physical education, child development, physical development, primary school
Publikacje:
  • Wlazło, E. (1993). Wpływ zwiększonej liczby godzin wychowania fizycznego i sportu na sprawność umysłową uczniów z klas sportowych. Zeszyty Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 55, 177-185.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"