Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ żywienia na wyniki w nauce |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Jadwiga Hamułka |
Abstrakt: |
Celem badania było wyjaśnienie, czy i w jaki sposób żywienie wpływa na wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Badaczka przyjęła założenie (na podstawie własnych badań z lat ubiegłych oraz danych zawartych w literaturze przedmiotu) o wpływie żywienia na osiągnięcia edukacyjne uczniów, w tym na wyniki egzaminów zewnętrznych. Analiza została przeprowadzona na podstawie badań własnych autorki zrealizowanych w latach 1999 i 2000 oraz na podstawie danych z literatury przedmiotu (kilkanaście pozycji z lat 1990–2006). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem potwierdzono, że im większa świadomość prawidłowego odżywiania się w rodzinach z dziećmi w wieku szkolnym, tym większa szansa na ich lepsze wyniki w nauce. Okazało się, że prawidłowy dobór posiłków i ich odpowiednie komponowanie odgrywają wyjątkową rolę w rozwoju (również umysłowym) dzieci i młodzieży. Ustalono, że szczególnie ważne są niektóre składniki odżywcze znajdujące się w pożywieniu, wpływające na prawidłowy rozwój psychiczny i intelektualny dziecka: długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, cynk, jod, wapń, kwas foliowy, witaminy z grupy B.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, uczeń, test standaryzowany, relacja rodzice – dziecko, rodzice, wychowanie dziecka |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, pupil, standardised test, parent-child relation, parents, child rearing |
Publikacje: |
- Hamułka, J. (2007). Wpływ żywienia na wyniki w nauce. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 13. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_13.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.