BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań organizacji pracy wychowawczej w placówkach resocjalizacji zakładowej
Data: sierpień 1995
Badacz: Andrzej Węgliński
Abstrakt:

Celem badania było określenie istotnych różnic dotyczących funkcjonowania nieletnich i personelu wychowawczego w mikrosystemie wychowawczym badanych placówek. Wywiadem psychospołecznym objęto dobranych celowo 10 nieletnich z Młodzieżowego Ośrodka Adaptacji Społecznej w Koszalinie oraz 12 nieletnich z zakładów poprawczych o wzmożonym rygorze w Barczewie i Grodzisku Wielkopolskim. Badani z pierwszej grupy przebywali w ośrodku średnio 20 miesięcy, pierwsze przestępstwa popełniali w wieku około 14 lat, głównie kradzieże pospolite lub z włamaniem; z drugiej – ponad 31 miesięcy, pierwsze przestępstwa w wieku około 12 lat, głównie rozboje, usiłowania zabójstwa i inne. Wśród osób z MOAS częściej występowali badani o osobowości niedojrzałej; trzech przejawiało zainteresowania alkoholowe; badani ujawniali akceptację własnej osoby; w 80% odnosili się pozytywnie do personelu placówki; ujawniali pozytywne ustosunkowanie do kolegów i rówieśników z ośrodka; zupełny brak kontaktów z rodzicami dotyczył jednej osoby; opóźnienie szkolne wynosiło średnio dwa lata, 90% osiągało dostateczne wyniki na terenie placówki i kończyło szkołę. Natomiast w grupie zakładowej 10 badanych zostało określonych jako mających zaburzoną osobowość; 91% przejawiało agresję fizyczną; dwukrotnie częściej obserwowano zmiany nastroju, negatywizm; częstsze było zjawisko wandalizmu i kradzieży na terenie placówek (czterech badanych); ponad połowa nadużywała alkoholu i papierosów; badani byli bezkrytycznie ustosunkowani do własnej osoby, mieli poczucie niskiej wartości, przejawiali pesymizm i brak poczucia winy; tylko jeden badany odnosił się pozytywnie do personelu placówki, dominował stosunek ambiwalentny, często nacechowany wulgaryzmem i instrumentalnym nastawieniem; w ich stosunku do rówieśników przeważały podporządkowanie i dominacja, tendencje instrumentalne oparte na manipulacji i wyzysku słabszych; tylko trzech utrzymywało zadowalające kontakty z rodzicami; opóźnienie szkolne wynosiło średnio 1,5 roku; ośmiu badanych ujawniało negatywizm szkolny i niechęć do pogłębiania wiedzy; prawie połowa uciekała z zakładu. Na podstawie przeprowadzonej analizy porównawczej sformułowano reguły klasyfikowania wychowanków do placówek o charakterze otwartym typu MOAS.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, osobowość, przestępczość, młodzież, zachowania
TESE descriptors: correctional education, personality, dellinquency, youth, behaviour
Publikacje:
  • Węgliński, A. (1998). W poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań organizacji pracy wychowawczej w placówkach resocjalizacji zakładowej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 18, 105-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"