BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W poszukiwaniu czynników chroniących młodzież z grupy ryzyka
Projekt badawczy:
  • Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2006 – 2010
Badacz: Anna Rustecka-Krawczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach projektu badawczego Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M” Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie (grant Fogarty International Center, U.S. National Institute of Health, nr 5R01 TW007647), którym to projektem objęto ponad 3 000 warszawskich gimnazjalistów (badania podłużne). Poza próbą losową gimnazjalistów do badań włączono 100-osobową grupę młodzieży z warszawskich młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych (MOS). W niniejszym badaniu dokonano charakterystyki wychowanków MOW i MOS oraz sformułowano diagnozę środowiska młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Zrealizowano trzy pomiary: w pierwszej klasie gimnazjum (N = 74), drugiej klasie gimnazjum (N = 95) i trzeciej klasie gimnazjum (N = 86). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież z ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych znajdowała się pod silnym wpływem czynników ryzyka w postaci przebywania w środowisku młodzieżowym, w którym używało się narkotyków; picia alkoholu przez bliskich kolegów/koleżanki; pochodzenia z rodziny niepełnej; częstego spędzania czasu poza domem (na podwórku, osiedlu); narażania swojego bezpieczeństwa dla ekscytujących przeżyć itp. Jednocześnie indywidualne cechy badanych mogły kompensować lub redukować niekorzystne wpływy czynników ryzyka. Wśród zidentyfikowanych czynników chroniących znalazły się m.in.: wsparcie emocjonalne mamy; czas spędzany z mamą; dobry kontakt ze starszym rodzeństwem; udział w praktykach i uroczystościach religijnych, pozytywny stosunek do nauczycieli; przekonanie, że nauka pomaga w osiąganiu celów życiowych; odrabianie lekcji; negatywny stosunek kolegów/koleżanek do używania narkotyków.

Deskryptory TESE: młodzież, środowisko społeczno-kulturowe, resocjalizacja, dziecko zagrożone, rodzina, gimnazjum
TESE descriptors: youth, socio-cultural environment, correctional education, child at risk, family, lower secondary
Publikacje:
  • Rustecka-Krawczyk, A. (2012). W poszukiwaniu czynników chroniących młodzież z grupy ryzyka. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 3(40), 46-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"