BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I-III
Projekt badawczy:
  • Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: listopad 2006 – 2009
Badacz: Krzysztof Ostaszewski, Anna Rustecka-Krawczyk, Magdalena Wójcik
Abstrakt:

Badanie miało charakter podłużny i zostało wykonane w ramach grantu sfinansowanego przez Fogarty International Center, U.S. National Institute. Celem badania była diagnoza rozmiarów i przyczyn (czynników chroniących i czynników ryzyka) zachowań młodzieży gimnazjalnej z Warszawy. Anonimową ankietę skierowano do losowo wybranej grupy uczniów gimnazjów publicznych i niepublicznych z Warszawy. W okresie listopad 2006 - styczeń 2007 przebadano uczniów klas pierwszych gimnazjum, w kolejnym roku szkolnym z ankietą zwrócono się do tych samych uczniów (teraz drugiej klasie gimnazjum), ostatniego pomiaru dokonano zaś, gdy uczniowie znajdowali się w trzeciej klasie gimnazjum. Łącznie badaniem objęto 3165 uczniów. Pytania badawcze dotyczyły zachowań agresywnych i przemocy, wykroczeń popełnianych przez uczniów, stosowania używek i substancji psychoaktywnych, a także szeroko rozumianych problemów szkolnych (np. wagarowanie, powtarzanie klasy). Wyniki badań pozwoliły na ocenę rozmiarów zachowań problemowych/ryzykownych; sformułowanie czynników ograniczających liczbę zachowań problemowych oraz czynników zwiększających ryzyko zachowań problemowych. Na podstawie wyników badań sformułowano wnioski oraz rekomendacje, np. na temat promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki poprzez współpracę z rodzicami, budowanie pozytywnego klimatu szkoły, rozwój zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych, intensywną pracę z zagrożoną młodzieżą.

Deskryptory TESE: narkomania, młodzież, relacja rodzice – dziecko, przemoc szkolna, profilaktyka, gimnazjum, obszar miejski, relacje międzygrupowe, środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, zachowania społeczne, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia pozaszkolne
TESE descriptors: drug abuse, youth, parent-child relation, bullying, prevention, lower secondary, urban area, intergroup relations, socio-cultural environment, family, social behaviour, supervised study, out-of-school-hours provision
Publikacje:
  • Ostaszewski, K., Rustecka-Krawczyk, A. i Wójcik, M. (2011). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I-III. Pobrane z http://www.ipin.edu.pl/wordpress/wp-content/uploads/2011/06/Raport3.IPiN_2011_v11PRESS-final.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"