BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Resilience w rodzinie – wyniki badań warszawskich gimnazjalistów
Projekt badawczy:
  • Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2006 – 2010
Badacz: Krzysztof Ostaszewski, Agnieszka Pisarska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach projektu badawczego Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M” Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie (grant Fogarty International Center, U.S. National Institute of Health, nr 5R01 TW007647), którym to projektem objęto ponad 3000 warszawskich gimnazjalistów (badania podłużne). W niniejszym opracowaniu wykorzystano dane 2 098 uczniów w celu oceny zmian w postrzeganiu przez młodzież czynników sprzyjających procesom resilience w rodzinie, czyli cechom charakterystycznym, wymiarom lub właściwościom rodziny, które pomagają rodzinie uniknąć rozpadu w obliczu zmian (McCubbin, McCubbin, 1988). Wyróżniono najważniejsze kategorie czynników chroniących rodzinę przed rozpadem: pozytywne nastawienie, duchowość, jedność i harmonia w rodzinie, elastyczność, komunikacja w rodzinie, rozporządzanie funduszami, czas spędzany wspólnie, wspólne rozrywki, zajęcia rutynowe i rodzinne rytuały, sieć wsparcia pozarodzinnego. W badaniu wykorzystano pytania i skale zaczerpnięte z kwestionariusza Plint Adolescent Study (Zimmerman, Schemeelk-Cone, 2003) oraz z bazy danych EMCDDA Evaluation Instruments Bank (EIB). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że wraz z wiekiem gimnazjaliści coraz niżej oceniali wsparcie ze strony matki, ojca i rodzeństwa. Rodzice w coraz mniejszym stopniu kontrolowali sposób spędzania czasu przez dziecko, przy czym przywiązywali większą wagę do kontrolowania córek niż synów. Im młodzież była starsza, tym rzadziej spędzała czas z rodzicami, choć równie często rozmawiała z nimi na tematy dla nich ważne. Warszawskie rodziny okazały się zatem dysponować siłą i możliwościami sprzyjającymi procesom resilience.

Deskryptory TESE: rodzina, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, komunikacja werbalna, gimnazjum, pedagogika czasu wolnego, trwałość
TESE descriptors: family, interpersonal relations, parent-child relation, verbal communication, lower secondary, leisure education, sustainability
Publikacje:
  • Pisarska, A. i Ostaszewski, K. (2012). Resilience w rodzinie – wyniki badań warszawskich gimnazjalistów. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 3(40), 62-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"