Obserwuj
Tytuł badania: |
Research on Sex Education at Different Levels of Education Curricular, Social and Ethical Contexts |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Karolina Czerwiec, Marta Kopańska-Kogut |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie uwarunkowań zmian w podejściu do edukacji seksualnej w ciągu ostatnich 50 lat oraz określenie metod nauczania z zakresu ludzkiej seksualności stosowanych w latach 1960-2010. Analizie poddano 135 artykułów dotyczących zdrowia i higieny na poziomie szkoły podstawowej. Dotyczyły one edukacji seksualnej, problemów etycznych oraz kwestii AIDS i HIV poruszanych w ramach zajęć z przyrody w szkołach podstawowych oraz nauczania biologii w gimnazjach i szkołach średnich. Przeanalizowano również programy nauczania biologii i higieny obowiązujące w latach 1960-2010. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że problematyka związana z edukacją seksualną nadal stanowi w Polsce kłopotliwy temat. Rodzice nie potrafią lub nie chcą rozmawiać o seksie z dziećmi, zrzucając odpowiedzialność na szkołę. Nauczyciele z kolei unikali nauczania edukacji seksualnej i przyznawali się, że jest to dla nich temat wstydliwy. Problem współżycia seksualnego utożsamiany był głównie z ryzykiem, natomiast wiedza związana z zapobieganiem przenoszeniu się chorób nie była powszechna. W rezultacie uczniowie nie dowiadywali się, że współżycie seksualne może być bezpieczne. Programy nauczania kładły nacisk na odpowiedzialność związaną z życiem seksualnym, plany lekcji dotyczyły zaś głównie funkcjonowania systemu rozrodczego, dojrzewania, ciąży, małżeństwa i rodziny. Uwzględniano również problem AIDS, środków antykoncepcyjnych, chorób przekazywanych drogą płciową i zagadnienia z zakresu bioetyki. Podstawa programowa uwzględniała w znacznie mniejszym zakresie wymienione problemy niż programy nauczania dla gimnazjów i szkół średnich. Podejście przyjmowane w formułowaniu programów nauczania uległo zmianie, a trend ten można było określić jako pozytywny. Niemniej większość analizowanych tekstów dotyczyła głównie AIDS, okresu dorastania i badań genetycznych, co sugerowało konieczność rewizji programu nauczania. Rewizja ta powinna uwzględnić potrzeby młodzieży, dynamikę zmian społecznych oraz rozwój nowych mediów. |
Author's Keywords: |
ethics |
Deskryptory TESE: |
wychowanie seksualne, program nauczania, podręcznik, czasopismo, postawa, biologia, społeczeństwo wiedzy |
TESE descriptors: |
sex education, curriculum, textbook, periodical, attitude, biology, knowledge society |
Publikacje: |
- Czerwiec, K. i Kopańska-Kogut, M. (2012). Research on Sex Education at Different Levels of Education Curricular, Social and Ethical Contexts. Journal of Turkish Science Education, 4, 35-43.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.