BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reprezentacje „nauczyciel – rodzic”. Problem wzajemnych relacji, percepcji i ocen
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Heliodor Muszyński, Waldemar Segiet
Abstrakt:

Badanie dotyczyło stosunków pomiędzy nauczycielami a rodzicami uczniów szkół podstawowych dużego miasta. Rodziców i nauczycieli proszono m.in. o stwierdzenie, w jakim stopniu przedstawione im opisy odnoszą się do nich samych oraz do osoby partnera, tzn. osoby współpracującego nauczyciela lub rodzica dziecka (opisy zaczerpnięto z testu Potrzeby i dążenia M. Steina i M. Choynowskiego). Na ogół nauczyciele postrzegali rodziców przez pryzmat ich właściwości społeczno-emocjonalnych; nauczyciele w swoich ocenach rodziców idealnych wybierali w większości cechy przejawiane w faktycznych zachowaniach rodziców. Wzór osobowy rodzica tworzyły przede wszystkim określenia: aktywny, angażuje się w edukację dziecka, współpracuje z nauczycielem, służy pomocą, często się kontaktuje; jako główną cechę niepożądaną wskazywano bierność – 35,6%. Według nauczycieli rodzice byli drugimi, gorszymi jakościowo nauczycielami lub realizatorami swojej funkcji pełnionej i rozumianej w sposób tradycyjny. W opiniach rodziców nauczyciel jawił się jako specjalista o gruntownej wiedzy i kulturze duchowej, który nie zawsze potrafił wykorzystywać swoje pozytywne cechy osobowościowe. Rodzice, budując reprezentację nauczyciela, uwzględniali przygotowanie pedagogiczne i merytoryczne, stosunek do dzieci i rodziców, kompetencje interpersonalne, zaangażowanie. Nie było większej rozbieżności między wzajemnymi reprezentacjami rodziców oraz nauczycieli a ich obrazami samych siebie. Nauczyciele przejawiali tendencję do oceniania siebie jako lepszych niż rodziców, szczególnie w zakresie przymiotów intelektualnych, dyspozycji sprawnościowych, dyspozycji do współpracy.

Deskryptory TESE: rodzice, nauczyciel, relacja rodzice – szkoła, obszar miejski, status nauczyciela, szkoła podstawowa
TESE descriptors: parents, teacher, parent-school relation, urban area, teacher status, primary school
Publikacje:
  • Segiet, W. (1998). Reprezentacje „nauczyciel – rodzic”. Problem wzajemnych relacji, percepcji i ocen. Studia Edukacyjne, 4, 155-168.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"