Tytuł badania: |
Reprezentacja zjawisk emocjonalnych w języku dzieci przedszkolnych i szkolnych |
Instytucja: |
|
Data: |
1998 – 2000 |
Badacz: |
Barbara Górecka-Mostowicz |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza wypowiedzi dzieci na temat zjawisk emocjonalnych. Badano przede wszystkim proces werbalizacji oraz semantyzacji (m.in. takich pojęć jak ciekawość, miłość, strach). Próbę badawczą stanowiła grupa 180 dziewczynek w wieku od czterech do dziewięciu lat. Dobór badanych miał charakter losowy, jednak zastosowano określone wymagania (pochodzenie z pełnych rodzin, prawidłowy rozwój, zamieszkanie w środowisku wielkomiejskim, co najmniej średnie wykształcenie rodziców). Grupę porównawczą stanowiła grupa 60 studentek uczelni krakowskich różnych kierunków (z wyłączeniem psychologii i pedagogiki), w której średni wiek wynosił 22 lata. W badaniu posłużono się metodą quasi-eksperymentu; wypowiedzi badano na podstawie dekodowania ilustracji, kończenia zdań niedokończonych, interpretacji metafor językowych oraz wizualnych. Przeprowadzone badanie pozwoliło stwierdzić, że w trakcie rozwoju wzrasta jakość słownego opisu odczytywanych emocji. Zauważono pewną tendencję w sposobie definiowania: dziewczynki młodsze (cztero- i sześcioletnie) używały częściej definicji funkcjonalnych, natomiast starsze – egzemplifikacyjnych oraz opisowych. Definiowanie studentek miało charakter opisowy i właściwy. W toku analizy odbioru metafor językowych i wizualnych okazało się, że sprawniej przebiegało dekodowanie metafor językowych. Stwierdzono ponadto, że samoświadomość dotycząca rozpoznawania uczuć i budowania słownika dla ich wyrażania jest ważnym elementem edukacji. |
Autorskie słowa kluczowe: |
strach, zjawiska emocjonalne, reprezentacje emocji, natura emocji, natura języka, werbalizacja, semantyzacja, desemantyzacja, ciekawość, miłość, metafory językowe, metafory wizualne |
Author's Keywords: |
fear, emotional phenomenon, representation of emotions, nature of emotions, nature of language, verbalization, semantic, desemantization, curiosity, love, figure of speech, visual metaphor, desymbolization |
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, rozwój dziecka, język, umiejętność mówienia, proces uczenia się, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
language skills, child development, language, oral skills, learning process, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Górecka-Mostowicz, B. (2006/2007). Reprezentacja zjawisk emocjonalnych w języku dzieci przedszkolnych i szkolnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 59/60, 53-64.
|