BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reprezentacja zjawisk emocjonalnych w języku dzieci przedszkolnych i szkolnych
Instytucja:
Data: 1998 – 2000
Badacz: Barbara Górecka-Mostowicz
Abstrakt:

Celem badania była analiza wypowiedzi dzieci na temat zjawisk emocjonalnych. Badano przede wszystkim proces werbalizacji oraz semantyzacji (m.in. takich pojęć jak ciekawość, miłość, strach). Próbę badawczą stanowiła grupa 180 dziewczynek w wieku od czterech do dziewięciu lat. Dobór badanych miał charakter losowy, jednak zastosowano określone wymagania (pochodzenie z pełnych rodzin, prawidłowy rozwój, zamieszkanie w środowisku wielkomiejskim, co najmniej średnie wykształcenie rodziców). Grupę porównawczą stanowiła grupa 60 studentek uczelni krakowskich różnych kierunków (z wyłączeniem psychologii i pedagogiki), w której średni wiek wynosił 22 lata. W badaniu posłużono się metodą quasi-eksperymentu; wypowiedzi badano na podstawie dekodowania ilustracji, kończenia zdań niedokończonych, interpretacji metafor językowych oraz wizualnych. Przeprowadzone badanie pozwoliło stwierdzić, że w trakcie rozwoju wzrasta jakość słownego opisu odczytywanych emocji. Zauważono pewną tendencję w sposobie definiowania: dziewczynki młodsze (cztero- i sześcioletnie) używały częściej definicji funkcjonalnych, natomiast starsze – egzemplifikacyjnych oraz opisowych. Definiowanie studentek miało charakter opisowy i właściwy. W toku analizy odbioru metafor językowych i wizualnych okazało się, że sprawniej przebiegało dekodowanie metafor językowych. Stwierdzono ponadto, że samoświadomość dotycząca rozpoznawania uczuć i budowania słownika dla ich wyrażania jest ważnym elementem edukacji.

Autorskie słowa kluczowe: strach, zjawiska emocjonalne, reprezentacje emocji, natura emocji, natura języka, werbalizacja, semantyzacja, desemantyzacja, ciekawość, miłość, metafory językowe, metafory wizualne
Author's Keywords: fear, emotional phenomenon, representation of emotions, nature of emotions, nature of language, verbalization, semantic, desemantization, curiosity, love, figure of speech, visual metaphor, desymbolization
Deskryptory TESE: kompetencje językowe, rozwój dziecka, język, umiejętność mówienia, proces uczenia się, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: language skills, child development, language, oral skills, learning process, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Górecka-Mostowicz, B. (2006/2007). Reprezentacja zjawisk emocjonalnych w języku dzieci przedszkolnych i szkolnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 59/60, 53-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"